the 1st International Symposium on Current Developments in Fundamental and Applied Mathematcs Sciences, Erzurum, Turkey, 23 May - 25 June 2022, no.1, pp.1
LGS MATEMATİK SORULARININ YENİLENMİŞ BLOOM TAKSONOMİSİ VE ORTAOKUL MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI KAZANIMLARINA GÖRE İNCELENMESİ
Zeynep Büşra ÜZÜMCÜ1, Prof. Dr. Ali Sabri İPEK2
Matematik
Öğretmeni, Pazar İmam Hatip Ortaokulu, Milli Eğitim Bakanlığı, Rize, Türkiye,
Matematik ve Fen Bil. Eğitimi Bölümü, Eğitim Fakültesi, Recep Tayyip
Erdoğan Üniversitesi, Rize, Türkiye.
Özet
Bu çalışmada, İlköğretim
Matematik Dersi öğretim programı 8. Sınıf kazanımlarıyla, Liseye Geçiş Sınavı
(LGS)’nda sorulan matematik soruları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve bu
sorular ile yenilenmiş Bloom taksonomisine göre bilişsel süreçlerin hangi
düzeyde ölçüldüğünün ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 2021
LGS sınavındaki 20 matematik sorusu ve bu soruların oluşturulmasında temel
alınan 52 adet 8. Sınıf kazanımı nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi
ile çözümlenmiştir. Sorular ve kazanımlar araştırmacı öğretmen ve bir alan
uzmanı tarafından bağımsız olarak sınıflandırılmış, verilerin analizinde
betimsel istatistikten yararlanılmıştır. Elde edilen verilerden, 2021 LGS
matematik sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi boyutuna göre
işlemsel ve üstbilişsel iken, bu soruların oluşturulmasında temel alınan
matematik 8.sınıf kazanımlarının ise olgusal, kavramsal ve işlemsel türde
olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda
2021 LGS matematik sorularının çok büyük bir kısmının yenilenmiş Bloom
taksonomisinin bilişsel boyutundaki uygulama ve çözümleme basamaklarındaki
bilişsel süreçleri ölçtüğü, bununla birlikte bu soruların oluşturulmasında
temel alınan matematik 8.sınıf kazanımlarının ise anlama ve uygulama
basamaklarında yoğunlaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Liseye geçiş sınavlarındaki
matematik sorularının hazırlanması sürecinde ve matematik dersi kazanımlarının
Yenilenmiş Bloom Taksonomisi üstbilişsel boyutlarının da dikkate alınması
önerilmektedir.