Güçlendirici Liderliğin Örgütsel Gelişime Etkisi: Eğitim Çıktılarının İyileştirilmesi


Barış E., Karsantik I.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.16, sa.1, ss.462-491, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Güçlendirici liderlik ve örgütsel gelişim kavramları, dinamik ve yenilikçi bir kurumsal kültürün geliştirilmesinde önemli bir rol oynayarak birbirleriyle doğal olarak bağlantılıdır. Güçlendirici liderlik, çalışanların özerkliğini, karar alma sürecine katılımını ve profesyonel gelişimini artıran ve kümülatif olarak bir işgücüne katkıda bulunan davranışlarla tanımlanır. Güçlendirici liderlik tarzının yenilikçilik, değişime bağlılık ve çalışan performansı dahil olmak üzere çeşitli kurumsal sonuçlar üzerinde olumlu bir etkisi olduğuna değinilmektedir. Araştırmanın amacı öğretmenlerin güçlendirici liderlik algılarının örgütsel gelişmişlik düzeyine etkisini incelenmektir. Araştırmanın evrenini Rize ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda görev yapan ilkokul ve ortaokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmada basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılmış olup 228 öğretmen araştırmaya katılmıştır. Araştırmanın verileri ‘‘Güçlendirici Liderlik Ölçeği’’ ve ‘‘Örgütsel Gelişim Düzeyi Belirleme Ölçeği’’ kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde t testi, tekyönlü varyans analizi (ANOVA) ve basit doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde güçlendirici liderlik algısının cinsiyete ve mevcut okul yöneticisiyle birlikte çalışma süresine göre farklılaştığı görülmektedir. Ayrıca öğretmenlerin örgütsel gelişime yönelik algılarının cinsiyete ve çalışılan okul türüne göre farklılaştığı bulgusuna da ulaşılmıştır. Öğretmenlerin güçlendirici liderlik algılarının örgütsel gelişim algıları ile yüksek düzeyde ilişkili olduğu ve güçlendirici liderliğin örgütsel gelişimin önemli bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, güçlendirici liderlik yaklaşımını benimsemenin okulların gelişim düzeylerini artırabileceğini göstermektedir. Değişimin yönlendirilmesindeki etkiyi artırmak için ise okul liderlerinin güçlendirici liderlik konusunda profesyonel gelişimleri sağlanabilir. Kurumsal hedeflere ulaşmak, gelişimi teşvik etmek ve öğretim performansını artırmak için güçlendirici liderlik uygulamalarının kullanılması önemlidir.
The concepts of empowering leadership and organisational development are inherently linked, playing a pivotal role in cultivating a dynamic and innovative organisational culture.Empowering leadership is typified by behaviours that enhance employee autonomy, participation in decision-making and personal development, which collectively contribute to a more engaged workforce. This leadership style has been demonstrated to exert a positive influence on various organisational outcomes, including innovation, commitment to change and overall employee performance. The objective of this study is to examine the impact of teachers' perceptions of empowering leadership on the extent of organizational development. The study sample comprises teachers employed at primary and secondary educational institutions in Rize province that are affiliated with the Ministry of National Education. In accordance with the requirements of the study, a simple random sampling method was employed, leading to the participation of 228 teachers. The data were collected using the Empowering Leadership Scale and the Organizational Development Level Determination Scale. The data were analyzed using a T-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and simple linear regression analysis. The findings indicate that perceptions of empowering leadership vary according to gender and the duration of employment with the current school administrator. Additionally, teachers' perceptions of organizational development differed according to gender and the type of school they worked in. It was concluded that teachers' perceptions of empowering leadership were highly related to their perceptions of organizational development and that empowering leadership was an important predictor of organizational development. The findings suggest that adopting an empowering leadership approach can increase the development levels of schools. The professional development of school leaders in empowering leadership can be provided to enhance their effectiveness in driving change. It is of great importance to utilize empowering leadership practices to achieve organizational goals, promote development and improve teaching performance.