Pearson Journal Of Social Sciences & Humanities, vol.7, no.20, pp.124-133, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada, İlköğretim Matematik Dersi öğretim programı 8. Sınıf kazanımlarıyla,
Liseye Geçiş Sınavı (LGS)’nda sorulan matematik soruları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve
bu sorular ile yenilenmiş Bloom taksonomisine göre bilişsel süreçlerin hangi düzeyde
ölçüldüğünün ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışma kapsamında 2021 LGS sınavındaki
20 matematik sorusu ve bu soruların oluşturulmasında temel alınan 52 adet 8. Sınıf kazanımı
nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile çözümlenmiştir. Sorular ve kazanımlar
araştırmacı öğretmen ve bir alan uzmanı tarafından bağımsız olarak sınıflandırılmış, verilerin
analizinde betimsel istatistikten yararlanılmıştır. Elde edilen verilerden, 2021 LGS matematik
sorularının yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi boyutuna göre işlemsel ve üstbilişsel iken,
bu soruların oluşturulmasında temel alınan matematik 8.sınıf kazanımlarının ise olgusal,
kavramsal ve işlemsel türde olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda 2021 LGS matematik
sorularının çok büyük bir kısmının yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilişsel boyutundaki
uygulama ve çözümleme basamaklarındaki bilişsel süreçleri ölçtüğü, bununla birlikte bu
soruların oluşturulmasında temel alınan matematik 8.sınıf kazanımlarının ise anlama ve
uygulama basamaklarında yoğunlaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Liseye geçiş sınavlarındaki
matematik sorularının hazırlanması sürecinde ve matematik dersi kazanımlarının Yenilenmiş
Bloom Taksonomisi üstbilişsel boyutlarının da dikkate alınması önerilmektedir.