Öğretmenler İçin Teknostres Ölçeği: Geçerlik veGüvenirlik Çalışması


Ursavaş Ö. F., Camadan F., Reisoğlu İ.

12th International Computer & Instructional Technologies Symposium, İzmir, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2018, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde eğitim ortamlarında bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) kullanımının daha fazla yaygınlaştığı gerçeğiyle birlikte bu sürecin yürütücüsü olan öğretmenlerin teknolojiyi kullanma konusundaki yeterlilikleri ayrıca üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu noktada öğretmenlerin BİT kullanım süreçlerini etkileyen iç ve dış kaynaklı engellerin bulunduğu bilinmektedir. Bu engellerin birisi de onların teknoloji kullanımı kaynaklı yaşadıkları strestir. Dolayısıyla öğretmenlerin teknoloji kullanımı kaynaklı streslerinin bilinmesi eğitim ve öğretim faaliyetleri açısından son derece önemlidir. Bu araştırmada öğretmenlerin tekno-stres durumlarını belirleyen bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla hazırlanan ölçme aracı 817 kadın ve 672 erkek olmak üzere toplam 1489 öğretmene uygulanmıştır. Ölçme aracı geliştirme sürecinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Elde edilen nihai faktör yapısına ilişkin yüz, ayırma ve birleşme geçerlikleri sağlanmış olup, öz-yeterlik (6 madde), zaman (3 madde), güvenlik (7 madde) ve iletişim (4 madde) olmak üzere dört boyutta toplam 20 maddeden oluşan bir ölçme aracı ortaya çıkmıştır. Ölçüm maddeleri “1:kesinlikle katılmıyorum” - “5: kesinlikle katılıyorum” şeklinde 5’li Likert türünde derecelendirilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler IBM SPSS 24 ve IBM SPSS AMOS yazılımları kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Gelecekte yapılması planlanan araştırmalar için elde edilen öğretmenler için tekno-stres ölçme aracının boyutlarının geliştirilmesi, farklı örneklemlerde test edilmesi ve ölçüm değişmezliğinin sağlanması önerilmektedir.