SOSYAL AĞLAR VE BİLGİ PAYLAŞIMI


Naralan A.

Kurumsal Bilgi Yönetimi, Prof. Dr. Abdullah NARALAN,Prof. Dr. Abdulkadir ÖZDEMİR, Editör, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN ÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI, Erzurum, ss.114-136, 2025

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Ders Kitabı
  • Basım Tarihi: 2025
  • Yayınevi: ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN ÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Sayfa Sayıları: ss.114-136
  • Editörler: Prof. Dr. Abdullah NARALAN,Prof. Dr. Abdulkadir ÖZDEMİR, Editör
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kurumsal bilginin etkin bir şekilde yönetilmesi, günümüzde kurumlar için rekabet avantajı sağlayan temel unsurlardan biri haline gelmiştir. Bunun için günümüzde birtakım teknikler ve teknolojilerden yararlanılmaktadır. Bu araçların amacı bilginin istenilen noktada istenilen şekilde hazır bulundurulmasını ve etkinliğini sağlamaktır. Günümüz teknolojik gelişmeleri sayesinde düşük maliyetli ve hızlı veri iletimi, bulut tabanlı depolama sistemleri, yapay zekâ destekli analizler ve kurumsal hafıza oluşturma gibi yeni imkânlar ortaya çıkmıştır (Alavi & Leidner, 2001). Çok büyük veri ve bilgi yığınları içinden istenilen bilgiye hızlı ve zamanında erişilebilmesi için bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanılması zorunludur. Bu araçların belirli bir düzende kullanılabilmesi için geliştirilen yöntemler de bilgi yönetim sistemleri olarak tanımlanabilir. Ancak teknik altyapı ne kadar gelişmiş olursa olsun, bilgi yönetimi sadece teknolojik bir konu değildir; iş görenlerin bilgiye erişim yetkinliği, öğrenme istekliliği ve paylaşıma açıklığı gibi insan faktörleri de kritik rol oynamaktadır (Nonaka & Takeuchi, 1995). Her çalışanın masasının üzerinde bilgisayar olması bilginin her an kullanıma hazır olmasını sağlar. Farklı amaçlar için düşünülmüş değişik bilgi yönetim sistemleri bulunmakla birlikte temel amaç aynıdır. Bilgi değişik yöntemlerle elde edilebilmesine karşın saklanması bilgisayarlarda ve yazılım anlamında da veri tabanlarında olmaktadır. Bu bağlamda bilgi yönetiminin bilgi sistemlerinden bağımsız düşünülmesi mümkün değildir. Bunun yanında bilgi yönetim sistemlerinin sadece teknik boyutu olduğunu düşünmek yanlış olacaktır. Bu teknolojik aygıtları kullananların da bilgi çalışanları olduğu unutulmamalıdır. Tüm bunlar ile birlikte kurumsal bilgi sistemlerinin uygulanmasının etkinliği çalışanların ve kullanıcıların nitelikli olmasına bağlıdır.

Effectively managing corporate knowledge has become a key element in providing competitive advantage for organizations today. A variety of techniques and technologies are currently being utilized for this purpose. The purpose of these tools is to ensure that knowledge is readily available at the desired location and in the desired manner and to ensure its effectiveness. Today's technological advancements have brought new opportunities such as low-cost and fast data transmission, cloud-based storage systems, artificial intelligence-supported analysis, and the creation of corporate memory (Alavi & Leidner, 2001). Leveraging information and communication technologies is essential for accessing the desired knowledge from vast data and information masses quickly and in a timely manner. The methods developed to utilize these tools in a specific manner can be defined as knowledge management systems. However, regardless of the advanced technical infrastructure, knowledge management is not solely a technological issue; human factors such as employees' ability to access knowledge, their willingness to learn, and their willingness to share also play a critical role (Nonaka & Takeuchi, 1995). Having a computer on every employee's desk ensures that knowledge is readily available. While different knowledge management systems exist for different purposes, the fundamental goal remains the same. While information can be obtained through various methods, it is stored in computers and software databases. In this context, it is impossible to consider information management independently of information systems. Furthermore, it would be a mistake to consider information management systems as solely technical. It should not be forgotten that those who use these technological devices are also knowledge workers. Furthermore, the effectiveness of the implementation of corporate information systems depends on the qualified employees and users.