Türkiye'deki Diş Hekimliği Fakültelerinin Web Siteleri Çocuk Hastalarını Bilgilendirmek İçin Yeterli mi?


Creative Commons License

Akgün S. E., Okumuş İ.

Middle Black Sea Journal of Health Science /, cilt.10, sa.3, ss.276-285, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki Devlet Üniversiteleri (DÜ) ve Vakıf Tabanlı Üniversiteler (VTÜ) Diş Hekimliği Fakültelerindeki Pedodonti Anabilim Dalı web sitelerinin çocuk hastalar için sağladığı bilgilerin kalitesini ve okunabilirliğini değerlendirmektir.

Yöntem: Türkiye'deki tüm diş hekimliği fakülteleri Yükseköğretim Kurulu veri tabanından belirlenerek kamu ve FBU olarak sınıflandırılmıştır. Fakültelerin web sitelerine Google arama motoru üzerinden erişilmiş ve hastalar için hazırlanan Pediatrik Diş Hekimliği Anabilim Dalı bilgi sayfaları Tüketici Sağlık Bilgileri için Kalite Kriterleri

(DISCERN), Amerikan Tabipler Birliği Dergisi (JAMA) ve Ateşman Okunabilirlik Formülü'ne göre değerlendirilmiştir.

Sonuçlar: Üniversiteler arasında DISCERN puanları açısından anlamlı bir fark gözlenmemiştir (p>0,05), Bölüm 1 hariç (p=0,041). Bölüm 1'de, SU, FBU'dan daha yüksek DISCERN puanları göstermiştir. Diş Hekimliği Fakültelerinin hiçbiri 'mükemmel' puana sahip değildir. Ancak, üniversiteler arasında Atesman puanları açısından anlamlı bir fark tespit edilmedi (p>0,05) ve JAMA kıyaslama ölçeğinde üniversiteler arasında anlamlı bir fark bulunamadı (p>0,05).

Sonuç: Bu çalışmanın sınırlamaları dahilinde, Türkiye'deki Diş Hekimliği Fakülteleri tarafından çocuk hastaların ebeveynleri için hazırlanan web sitelerindeki bilgilerin kalitesinin ve okunabilirliğinin düşük olduğu belirlenmiştir. Bilimsel gelişmeleri yakından takip eden ve hasta ebeveynleri tarafından bilgilendirme amaçlı tercih edilen resmi kurumlar olan üniversite web sitelerindeki bilgilerin kalite ve okunabilirlik açısından uygun değerlendirme araçlarıyla kontrol edilmesi önerilmektedir.

Anahtar Kelime: Diş Hekimliği Fakülteleri Web Siteleri, Bilgi, Kalite, Okunabilirlik

Abstract Objective: This study aimed to evaluate the quality and readability of information provided by the websites of the Department of Pedodontics in the Dentistry Faculties of State Universities (SU) and Foundation Based Universities (FBU) in Turkey for pediatric patients. Method: All dentistry faculties in Turkey were identified through the Council of Higher Education database and classified as public and FBU. The websites of the faculties were accessed via the Google search engine, and the information pages of the Department of Pediatric Dentistry prepared for the patients were evaluated according to the Quality Criteria for Consumer Health Information (DISCERN), Journal of American Medical Association (JAMA), and Atesman Readability Formula. Results: No significant differences were observed among universities in terms of DISCERN scores (p>0.05), except in Section 1 (p=0.041). In Section 1, SU demonstrated higher DISCERN scores than FBU. None of the Faculties of Dentistry had an 'excellent' score. However, no significant differences were identified between universities in relation to Atesman scores (p>0.05), and no significant differences were found between universities on the JAMA benchmark scale (p>0.05). Conclusion: Within the limitations of this study, it was determined that the quality and readability of information on websites prepared by the Faculty of Dentistry in Turkey for parents of pediatric patients are low. It is recommended that information on university websites, which are official institutions that closely follow scientific developments and are preferred by parents of patients for information purposes, should be checked with appropriate evaluation tools in terms of quality and readability. Keyword: Dentistry Faculties Websites, Information, Quality, Readability