İşletmeler piyasada rekabet üstünlüğü elde edebilmek için çeşitli stratejiler geliştirirler. Bu stratejilerin başında marka olma gelmektedir. Marka, işletmelere avantaj sağlayan mal veya hizmetler için önemli bir pazarlama aracıdır. Bir ürün veya hizmet için rekabet avantajının ana kaynağı, tanınabilir bir marka adı geliştirmektir. Bu nedenle şirketler, insanların düşüncelerinde olumlu, dikkat çekici bir konum elde etmek ve çok sayıda insanı etkileyebilecek bir marka adı oluşturma çabasındadır. Bir ürünün modası çabuk geçebilir, ancak büyük bir marka kalıcıdır, markalar ile müşteri arasında oluşan sadakatten dolayı daha fazla fiyata satın alınmaktadır. Bir şirketin markalaşması, hem yurt içinde hem de yurt dışındaki performansını belirlemede, rekabetçi ve modern iş ortamında tanınırlığını artırmada çok önemli bir role sahiptir. Bir ürünün adının, logosunun, markasının, işaretlerinin, reklamlarının, ürün kullanıcılarının ve çok sayıda tüketicinin zihninde bıraktığı izlenimdir. Rize ilinde faaliyette bulunan özel sektör çay firmalarının en önemli sorunlarından birisi marka olamamaktır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye çay pazarında faaliyette bulunan özel sektör firmaların markalaşma adına yaptıkları çalışmaları araştırmaktır. Bu manada Rize ilinde faaliyette bulunan 20 adet özel sektör çay markası yetkilileriyle derinlemesine görüşme tekniğine uygun olarak sorular yöneltilmiş ve cevaplar değerlendirilmiştir. Sonuç olarak firmaların aile şirketi kimliğinin ötesine geçmesinde yaşadığı sorunlar, kurumsallaşmada yaşanan gecikmeler, reklam ve tanıtım konusunda yaşanan eksiklikler, maddi olarak piyasadaki büyük firmalar ile yarışma gücü bulamama ön plana çıkan markalaşma sorunları olarak gözlemlenmiştir.
Businesses develop various strategies to gain competitive advantage in the market. Branding is one of these strategies. Brand is an important marketing tool for goods or services that provide advantage to businesses. The main source of competitive advantage for a product or service is to develop a recognisable brand name. For this reason, companies strive to achieve a positive, remarkable position in people's thoughts and to create a brand name that can affect a large number of people. A product may go out of fashion quickly, but a great brand is permanent, it is bought at a higher price due to the loyalty formed between brands and customers. A company's branding has a crucial role in determining its performance both domestically and internationally, increasing its recognition in a competitive and modern business environment. It is the impression left in the minds of a product's name, logo, brand, signs, advertisements, product users and a large number of consumers. One of the most important problems of private sector tea companies operating in Rize province is not being a brand. The aim of this study is to investigate the work done by private sector companies operating in the Turkish tea market in the name of branding. In this sense, questions were asked to the officials of 20 private sector tea brands operating in Rize province in accordance with the in-depth interview technique and the answers were evaluated. As a result, the problems experienced by the companies in going beyond the family company identity, delays in institutionalisation, deficiencies in advertising and promotion, and the inability to compete financially with the big companies in the market have been observed as prominent branding problems.