Zemahşerî’nin Mu’tezilî Görüşlerine Mesnet Bazı Âyetlerdeki Kıraat Farklılıklarını Yorumlaması Üzerine Bir Değerlendirme


Creative Commons License

Çelik İ.

Bütün Yönleriyle ZemahşerÎ, Prof. Dr. Ömer Aslan Dr. Öğrt. Üyesi Abdullah Pakoğlu, Editör, Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları, Sivas, ss.51-61, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Sayfa Sayıları: ss.51-61
  • Editörler: Prof. Dr. Ömer Aslan Dr. Öğrt. Üyesi Abdullah Pakoğlu, Editör
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İslâm düşüncesinin mihenk taşlarından biri olan Zemahşerî (ö. 538/1144), ardı sıra bıraktığı ilmi miras ve günümüze kadar okunması, fikirlerinin takibi, tartışılması ve hakkında çokça çalışma yapılması ile dikkat çekmektedir. Zemahşerî, tefsir, hadis, fıkıh, kelam, dil, lügat ve edebiyat olmak üzere farklı alanlarda eserler vermiş velûd bir alimdir.

Zemahşerî’nin Mu’tezilî kimliğini eserlerine yansıtması, başta münekkit yönü ile tanınan İbnü’l-Müneyyir (ö. 683/1284), Ebû Hayyân (ö. 745/1344) ve Âlûsî (ö. 1270/1854) olmak üzere pek çok alim tarafından şiddetle eleştirilmesine sebep olmuştur. Ancak bu münazara(lar) ilim dünyasında ufuk açan kıymetli bilgilerin neşv-ü nema bulmasına zemin hazırlamıştır. Zemahşerî hakkında filoloji, tefsir, hadis ve kırâat gibi alanlarda çokça çalışma yapılmıştır. Ancak el-Keşşâf adlı eserinde spesifik bazı âyetleri yorumlaması esnasındaki itizâlî yaklaşımı tutumu, tarafımızca, tartışılması ve değerlendirilmesi gereken bir husus olarak görülmüştür.

Bu çalışmada filolojik inceliklerin, mezhepsel yaklaşımın ve teolojik perspektifin zirve ismi olan Zemahşerî’nin el-Keşşâf adlı eserinde Mu’tezilî düşüncesine mesnet bazı âyetlerde kıraat farklılıklarını nasıl yorumladığı, bu farklılığı mezhepsel düşüncesine delil getirip getirmediği, kıraat farklılığı olan ilgili âyetleri açıklarken düşünsel gereksinimine lazım olduğu şekilde mi yoksa kıraatlere yaklaşımındaki temel ilkesine göre mi değerlendirdiği incelenmiştir.

Tebliğde, ilgili kelimesin kıraat farklılığı izah edilmiş, Zemahşerî’nin kelimede hangi kıraati tercih ettiği belirtilmiş ve nasıl bir yorum yaptığı tespit edilmiştir. Son olarak ise ele alınan konunun Ehli Sünnet ve Mu’tezile arasında hangi mahiyette tartışıldığı izah edilmiş ve değerlendirilmiştir.

Çalışma sonucunda, Zemahşerî’nin, kıraatler hususunda Ehl-i Sünnet mensubu bazı alimlerin iddia ettiği şekilde aşırı mutaassıp bir mezhep taraftarı olmadığı, Keşşâf’ta kıraat hususuna çok önem verdiği, kıraatlerin tasnifi, sıhhat şartları ve önemi noktasında tavizsiz bir tutum sergilediği görülmüştür. Bazı âyetleri yorumlarken mezhepsel saiklerden uzak kalamadığı ve kendi görüşünü destekleyen kıraati, sahih olmasa da delil olarak aldığı tespit edilmiştir. Zemahşerî’nin bu yönünü ele alan alimlerin bir kısmının toptancı bir yaklaşımla mu’tezilî olması nedeniyle O’nu tenkit etme hatta reddetme yoluna gittikleri diğer bir kısmının ise daha objektif yaklaşımla bu konudaki tutumunu açıklama ve izah etmeyi tercih ettikleri görülmüştür. Bir diğer husus ise mezhep taassubu yaklaşımının sadece mu’tezilî alimlerde değil Ehl-i Sünnet düşüncesini benimseyen bazı alimlerde de görüldüğü sonucuna varılmıştır.