Turan-Sam, cilt.11, sa.44, ss.492-499, 2019 (Hakemli Dergi)
Milli Eğitim Temel Kanunu’na göre yetiştirilmek istenen bireyde bulunulması istenen bir takım
özellikler vardır. Bunlar vatandaşlık eğitimi, kişilik eğitimi ve meslek eğitimi ana başlıkları halinde
sıralanmıştır. 12 yıllık zorunlu eğitim sonunda isteğe bağlı eğitim süreci başlar. Dileyen bireyler
yükseköğretime, dileyen bireyler yetişkin eğitimine devam etmektedir. Yetişkin eğitimi yaşam boyu
sürmektedir. Türkiye’de özellikle son yıllarda sapkın davranışlar, şikâyet, dava ve suç oranları
yükselmektedir. Toplumda kural tanımaz bireylerin sayısı artmakta, toplum vicdanını yaralayan davranışlar
ortaya çıkmaktadır. Eğitimin amaçlarına ve hedeflerine ulaşılması için yetişkin eğitiminin daha etkili
yapılması zorunludur. Bu çalışmanın amacı, Türk Milli Eğitim Sistemi’nin genel amaç ve hedeflerine yetişkin
eğitimi açısından ulaşılabilirlik durumunu ortaya koymaktır. Buna dayalı olarak çalışmada Türkiye’de şikâyet,
dava ve suç durumları, kural tanımazlık sorunu, yaygın eğitimin durumu, yetişkin eğitiminin bazı alanlarda
zorunlu olması sorularına cevap aranmıştır. Sonuçta toplumun nüfusunun yarıdan fazla sayıda şikâyet, dava
ve takip olduğu, toplumda kural tanımazlık davranışlarının arttığı, yaygın eğitimin daha çok mesleki becerileri
arttırıcı nitelikte olduğu, yetişkin eğitiminde getirilen kısmi zorunlu eğitimin olumlu adım olduğu sonuçlarına
ulaşılmıştır. Çalışma tartışma, sonuç ve önerilerle sonlanmıştır.
Anahtar Sözcükler: Türkiye, Türk Milli Eğitim Sistemi, Kuralsızlık, Halk Eğitimi, Kısmi Zorunluluk.