Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Perspektifinden Okullarda Şeffaflık: Nitel Bir Çalışma


KAHVECİ G., BABAYİĞİT N.

Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.13, sa.3, ss.607-628, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.30703/cije.1396888
  • Dergi Adı: Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.607-628
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı, okul yöneticileri ve öğretmenlerin okullarda şeffaflık algılarını, beklentilerini ve deneyimlerini nitel bir yaklaşımla belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, 2022-2023 eğitim öğretim yılında ilkokul, ortaokul ve lise seviyesinde görev yapan 27 öğretmenden meydana gelmektedir. Araştırmada veri toplamak için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır Bununla birlikte araştırmada, verileri daha anlaşılır kılmak amacıyla kavramlar ve ilişkilerin kullanıldığı bir yöntem olan içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, okul yöneticileri, bilginin detaylı, güvenilir, tam ve doğru olduğunu belirtirken; öğretmenler arasında bilgilerin güvenirliği konusunda farklı görüşler bulunmaktadır. Okul yönetiminin karar alma süreçlerinde öğretmenleri dahil etme çabaları ve öğretmenlerin kararlara katılımı ve bu katılımın eğitim kalitesine etkisi, iletişim ve empati gibi temaları içermektedir. Ancak, bazı öğretmenler, yöneticilerin kendi bakış açıları ile karar aldığını, öğretmenlerin fikirlerine yeterince yer vermediğini ve eleştirilere açık olmadığını düşünmektedir. Öğretmenler motivasyonlarının sağlanması ve başarılı olabilmeleri için güçlü bir yönetici desteğine ihtiyaç duydukları da belirtilmiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak, okul yönetimi ve öğretmenler arasındaki iş birliğini güçlendirmek, iletişimi artırmak ve şeffaflığı sağlamak için birtakım öneriler getirilmiştir.
The purpose of this study is to determine school administrators' and teachers' perceptions, expectations and experiences of transparency in schools through a qualitative approach. The study group consists of 27 people working at the primary, secondary and high school levels in the center of Rize province in the 2022-2023 academic year. Semi-structured interview questions were prepared to collect data. Additionally, content analysis, a method which uses concepts and relationships to make the data more understandable, was applied. The results indicate that while school administrators attach importance to detailed, reliable, complete and accurate information, there are different opinions among teachers about the reliability of information. School administrators' efforts to involve teachers in decision-making processes and teachers' participation in these processes include themes such as the impact on educational quality, communication and empathy. However, some teachers believe that administrators make decisions based on their own perspectives, do not give enough space to teachers' ideas and are not open to criticism. This study also notes that teachers need strong administrative support to be motivated and successful. Based on the results of the research, some suggestions were made to strengthen the cooperation between school administration and teachers, increase communication and ensure transparency.