INTERNATIONAL CONGRESS ON OPEN LEARNING AND DISTANCE EDUCATION, Erzurum, Türkiye, 9 - 10 Ekim 2021, sa.1286, ss.78-79, (Özet Bildiri)
Amaç: Covid-19 salgını kapsamında alınan sosyal izolasyon ve karantina önlemleri eğitim-öğretim faaliyetlerinin geleneksel ortamlardan çevrimiçi ortamlara taşınmasına ve eğitimin uzaktan eğitim faaliyetleri ile yürütülmesine neden olmuştur. Böylece öğrencilerin uzaktan eğitime karşı algılarının incelenmesi önemli bir konu haline gelmiştir. Bu kapsamda araştırmada pandemi nedeniyle tüm derslerini uzaktan eğitim ile sürdüren öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik metaforik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik oluşturdukları metaforların cinsiyet, öğrenim görülen bölüm ve daha önce uzaktan eğitim ile ders alma durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.
Yöntem: Araştırma bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan 100 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Olgubilim deseninde yürütülen araştırmada veriler Google Formlar üzerinden çevrimiçi anket formu aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek temalar oluşturulmuştur.
Bulgular: Yapılan analiz sonucunda, oluşturulan metaforların “imkân”, “erişim”, “öz düzenleme”, “yetersizlik”, “tükenmişlik”, “kalite”, “ihtiyaç”, “işlevsellik”, “sosyal izolasyon”, “çevresel faktörler”, “yapaylık” ve “tekdüzelik” olmak üzere toplam 12 tema altında toplandığı görülmüştür. Erkek öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik oluşturdukları metaforların kadın öğretmen adaylarına göre daha olumlu olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının en fazla “imkân” teması altında metafor oluşturduğu ve bu tema altında her bölümden en az bir öğrencinin bulunduğu görülmüştür. Aynı zamanda katılımcıların büyük bir çoğunluğunun daha önce uzaktan eğitim ile ders almadıkları ve bu öğretmen adaylarının büyük bir kısmının uzaktan eğitimi imkân sağlayıcı olarak algıladıkları belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak oluşturulan metaforların cinsiyete göre farklılık gösterdiği, öğrenim görülen bölüme ve daha önce uzaktan eğitim ile ders alma durumuna göre ise herhangi bir farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarında uzaktan eğitim algısının cinsiyet açısından farklılık göstermesinin alt boyutlarını inceleyen çalışmaların yapılması ve bu farklılığın çeşitli nedenlerinin ortaya çıkarılması önerilmiştir.