Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, no.2, pp.39-56, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this study is to design a mathematical modelling activity on exponential expressions by
adopting an educational modelling perspective and to determine the mathematical modelling competencies of
secondary school students through this activity. In this context, a mathematical modelling activity including
exponential expression gains was designed by the researchers. This activity was applied to 35 secondary school
students and they were asked to express their solutions in the process with their reasons. The data analyzed with
the descriptive analysis method were evaluated through the “Modelling Competencies Evaluation Rubric” created
within the framework of cognitive perspective, and the students' levels of mathematical modeling competencies
were determined. As a result of the study, the processes displayed in the mathematical modelling activity for exponential expressions, which students generally have difficulty with, were observed to be consistent with the
cyclic modelling of Blum and Leiss (2007). It was determined that the students who were successful in the
modeling steps generally showed poor performance in the interpretation and validation steps. In the context of this
process, it has been determined that there is a need to increase the use and application diversity of mathematical
modelling activities that include the gains in the curriculum.
Keywords: Mathematical modelling, educational modelling perspective, exponential expressions, modelling
competencies
Bu çalışmanın amacı, eğitimsel modelleme perspektifi benimsenerek üslü ifadeler konusunda bir
matematiksel modelleme etkinliğinin tasarlanması ve bu etkinlik aracılığı ile ortaokul öğrencilerinin matematiksel
modelleme yeterliklerinin belirlenmesidir. Bu kapsamda araştırmacılar tarafından üslü ifadeler kazanımlarını
içeren bir matematiksel modelleme etkinliği tasarlanmıştır. Bu etkinlik, ortaokulda öğrenim öğren 35 öğrenciye
uygulanmış ve süreçteki çözümlerini nedenleri ile birlikte ifade etmeleri istenmiştir. Betimsel analiz yöntemi ile
analiz edilen veriler bilişsel perpektif çerçevesinde oluşturulmuş “Modelleme Yeterlikleri Değerlendirme Rubriği”
aracılığı ile değerlendirilerek öğrencilerin matematiksel modelleme yeterliklerindeki seviyeleri belirlenmiştir.
Çalışmanın sonucunda öğrencilerin genellikle zorluk yaşadıkları üslü ifadeler konusunda matematiksel modelleme
etkinliğinde görüntülenen süreçler Blum ve Leiss'in (2007) döngüsel modellemesiyle tutarlı olarak
gözlemlenmiştir. Genellikle modelleme basamaklarında başarılı olan öğrencilerin yorumlama ve doğrulama
basamaklarında düşük performans gösterdikleri belirlenmiştir. Bu süreç bağlamında öğretim programındaki
kazanımları içeren matematiksel modelleme etkinliklerinin kullanımı ve uygulama çeşitliliğinin arttırılmasına
ihtiyaç duyulduğu tespit edilmiştir.
Anahtar sözcükler: Matematiksel modelleme, eğitimsel modelleme perspektifi, üslü ifadeler, modelleme
yeterlikleri