Ortaokul Öğrencilerinin Afet Bilinci Düzeylerinin ve Afetlerle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi


Bilici E., Birinci Konur K.

1.Uluslararası Karadeniz Eğitim Bilimleri Kongresi, Trabzon, Türkiye, 2 - 04 Mayıs 2025, ss.90, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.90
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Afetler hakkında bilinçli olmak çok önemlidir. Afet bilincinin oluşmuş ve bu bilincin gelişmiş olduğu toplumlarda afetler ile daha kolay baş edilebilmektedir. Afet bilincine sahip olunması ve bu bilinçle hareket edilebilmesi için eğitime çocuklardan başlamak gerekmektedir. Çocukların doğru davranış biçimlerini kazanmaları yönünden okul dönemi, kritik bir dönemdir. Ülkemizde sık sık afetler yaşandığı ve bu afetlerin bireyleri etkilediği düşünülürse, afetlere karşı toplum bilinci önem kazanmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin afet bilinci düzeylerini ve afetlere yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu kapsamda ortaokul öğrencilerinin afet bilinci düzeyleri ile cinsiyetleri ve sınıf seviyeleri arasında bir ilişki olup olmadığı ve afetlerin oluşma sebepleri ile afetlere yönelik yapılacaklara ilişkin görüşleri araştırılmıştır. Araştırmada karma yöntem araştırma desenlerinden açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini; Rize ili merkez ilçesinde yer alan iki farklı ortaokulda (5, 6, 7 ve 8.sınıf) öğrenim görmekte olan 300 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nicel verilerin toplanması ve ortaokul öğrencilerinin afet bilinci düzeylerini belirlemek amacıyla "Ortaokul Öğrencilerinin Afet Bilinci Ölçeği" kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanması ve ortaokul öğrencilerinin afetlerle ilgili görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla bazı öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin çözümlenmesi aşamasında "SPSS Statistics 25" paket programı kullanılmış ve verilerin normal dağılıp dağılmadığına bakmak için Kolmogorov Smirnov testi kullanılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediği için veriler analiz edilirken sınıf seviyeleri (dört değişken) ortalamaları arasında belirgin bir farkın olup olmadığını belirlemek için Kruskal Wallis testi, cinsiyet (iki değişkenli) ortalamaları arasında belirgin bir farkın olup olmadığını belirlemek için Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçlarından yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile elde edilen veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrencilerin afet bilinci düzeyinin sınıf seviyesi arttıkça farklılaşmadığı ve öğrencilerin afet bilinci düzeyleri ile cinsiyetleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir. Çalışmanın bulgularından ortaokul öğrencilerinin afetlerin oluşma sebepleri hakkında orta düzeyin altında bilgiye sahip oldukları, afetlere yönelik yapılabilecek uygulamalara ilişkin bilgilerinin ise orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin doğa olayı ile afetlere genellikle aynı tanımı yaptıkları ve en çok Türkiye'de yaşanan afetlere örnekler verdikleri belirlenmiştir. Bu sonuçlar okullarda verilen afet eğitimlerinin kapsamının yetersiz olduğunu, afet eğitiminin hala bazı noktalarda eksikliklerinin olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda farklı sınıf seviyelerine afetler ile ilgili ders içeriklerinin eklenmesi, eğitimlerin sadece tatbikat boyutunda kalmaması için gerekli düzenlemelerin yapılması önerilmektedir.