Araç Boyutu ve Kütlesinin Sürücü Risk Alma Davranışına Etkisi: Türkiye Örneği


Creative Commons License

Çelik B., Yentimur M. F., Tortum A., Kütük T.

Trafik Mühendisliği Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 23 - 24 Mayıs 2024, ss.0-6

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.0-6
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde, gelişen yol yapım ve araç güvenlik teknolojilerine rağmen trafik kazaları hala dünyada önde gelen ölüm ve engellilik sebeplerinden biri olmaya devam etmektedir. Gerçekleşen kazaların birçok sebebi olmakla beraber sürücü davranışlarına bağlı olarak meydana gelen sürücü kusurları bu kazaların en önemli sebebidir. Bu çalışmada sürücülerin kullandıkları aracın boyutu ve kütlesi kaynaklı geliştirdiği fazla güven hissine bağlı olarak, risk alma eğilimleri ve kazaya karışma oranları irdelenmiştir. İrdeleme sırasında araçlar otomobil ve otomobilden hacimce büyük araçlar olarak iki sınıfa ayrılmıştır. Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM) Trafik Başkanlığı Kent Güvenlik Yönetim Sistemi tarafından paylaşılan görüntüler ile çalışmanın hipotezi test edilmiştir. Bu görüntülerden elde edilen bulgular Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından toplanan verilerle karşılaştırılmıştır. Kaza görüntüleri analizi sonucunda tüm kazalar içerisinde büyük araçların sebebiyet verdiği kazaların oranı %33,1, TÜİK tarafından sunulan Taşıt Cinslerine Göre Trafiğe Kayıtlı ve Trafik Kazasına Karışan Taşıtlar raporundaki aynı sınıfa ait veriler incelendiğinde ise bu oranın %32,2 olduğu ve paralellik gösterdiği tespit edilmiştir.

Despite today's developing road construction and vehicle safety technologies, traffic accidents still remain one of the leading causes of death and disability in the world. Although there are many reasons for accidents, driver faults that occur due to driver behavior are the most important cause of these accidents. In this study, risk-taking tendencies and accident involvement rates, depending on the feeling of overconfidence developed by drivers due to the size and mass of the vehicle they use, were examined. During the analysis, vehicles were divided into two classes: automobiles and vehicles larger than automobiles in volume. The hypothesis of the study was tested with the footages shared by the General Directorate of Security (EGM) Traffic Directorate City Security Management System. The findings obtained from these footages were compared with the data collected by the Turkish Statistical Institute (TUIK). As a result of the accident footage analysis, it was determined that the rate of accidents caused by large vehicles among all accidents was 33.1%, and when the data of the same class in the Vehicles Registered to Traffic and Involved in Traffic Accidents by Vehicle Types report presented by TÜİK was examined, it was determined that this rate was 32.2% and showed similarity.