Tarihsel Araştırma Becerisinin Sosyal Bilgiler Dersindeki Yeri ve Kazandırılmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri


Seyhan A.

ERPA İNTERNATİONAL , Balıkesir, Türkiye, 8 - 10 Eylül 2023, ss.28, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.28
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tarihsel araştırma becerisi, belge ve kaynakları doğru bir şekilde kullanma, araştırma soruları geliştirme, kaynakları eleştirel bir şekilde değerlendirme, farklı bakış açılarını inceleme, geçmişteki olayların nedenlerini ve sonuçlarını anlama gibi yetkinlikleri kapsamaktadır. Tarihsel araştırma becerisinin sosyal bilgiler dersinde kazandırılması oldukça önemlidir. Çünkü tarihsel araştırma becerisini geliştiremeyen öğrencilerin, ders kitabındaki bilgileri sorgulama, olaylar hakkında sorular sorma, tarihi şahsiyetlerin bakış açılarını anlama, bir konuyu derinlemesine inceleme gibi yetenekleri sınırlı olabilmektedir. Ayrıca bu öğrenciler yazılı tarihin insan yapımı olduğunu ve geçmiş hakkındaki yargıların geçici ve tartışılabilir olduğunu anlamada da zorluk yaşayabilmektedir. Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmenlerinin tarihsel araştırma becerisine ilişikin bilgileri ile bu becerinin sosyal bilgiler dersinde kazandırılmasına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yöntemine uygun olarak durum çalışması modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu amaçlı örnekleme ile belirlenen 12 öğretmen oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış mülakat formu ile elde edilen veriler içerik analizi ile değerlendirilecektir.