Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, cilt.19, sa.3, ss.58-76, 2021 (Hakemli Dergi)
Covid-19 salgın süreci ile virüsün olumsuz etkilerinden korunmak isteyen kişilerin vücut direncini
arttırmak ve sağlıklı kalmak için modern tıp ile tamamlayıcı ve alternatif tıp ürünlerine yöneleceği
düşünülmektedir. İşletmelerin bu ürünlere yönelik tüketici satın alma niyet ve davranışlarındaki
değişiklikleri takip etmeleri önemli olacaktır. Bu çalışmada, Covid-19 salgınının tamamlayıcı ve
alternatif tıp ürünleri satın alma davranışlarını planlı davranış teorisi çerçevesinde incelenmesi
amaçlamaktadır. Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 402 kişiye çevrimiçi anket
uygulanmıştır. Satın alma davranışını etkileyen faktörleri belirlemek için yapısal eşitlik modeli
kullanılmıştır. Yapısal eşitlik modellemesi sonucunda tutum ve algılanan davranışsal kontrol
değişkenlerinin tamamlayıcı ve alternatif tıp satın alma niyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkiye
sahip olduğu tespit edilmiştir. Öznel normların tamamlayıcı ve alternatif tıp satın alma niyetinde olumlu
ve anlamlı bir etkisinin olmadığı belirlenmiştir. Satın alma niyeti ve algılanan davranışsal kontrolün
tamamlayıcı ve alternatif tıp ürünlerine ilişkin satın alma davranışı üzerinde olumlu ve anlamlı bir
etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır
With the Covid-19 pandemic process, it is thought that people who want to be protected from the
negative effects of the virus will turn to complementary and alternative medicine products with modern
medicine in order to increase their body resistance and stay healthy. It will be important for businesses
to track changes in consumer purchase intention and behavior towards these products. This study aims
to examine the behavior of buying complementary and alternative medicine products of the Covid-19
epidemic within the framework of theory of planned behavior. In the research, an online questionnaire
was applied to 402 people using the convenience sampling method. The structural equation modelling
was used to determine the factors affecting buying behavior. As a result of the structural equation
modelling, it was confirmed that attitude and perceived behavioral control variables have a positive
and significant effect on the intention of buying complementary and alternative medicine. It was
determined that subjective norms did not have a positive and significant effect on the intention to
purchase complementary and alternative medicine. It was concluded that buying intention and
perceived behavioral control had a positive and significant effect on buying behavior for complementary
and alternative medicine products.