3rd International Conference on Innovative Academic Studies ICIAS 2023, Konya, Türkiye, 26 - 28 Eylül 2023, ss.843-847
Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (IMO) en önemli teknik konvansiyonlarının birçoğu, gemilerin
yabancı limanlara vardıklarında IMO düzenlemelerine uygun olduklarından emin olmak için
denetimlerden geçmelerini gerektiren maddeler içermektedir. Başlangıçta bayrak devleti uygulamasına
bir destek olarak tasarlanan bu denetimlerin uygulamada çok etkili olduğu görülmüştür. Bu bağlamda,
liman devleti kontrolü kavramı, liman yetkililerinin taahhütleri aracılığıyla ziyaret eden yabancı bayraklı
gemilere denetimler ve düzeltici önlemler uygulayarak gemilerin uluslararası kabul görmüş standartlara
uyumunu iyileştirmek için ortaya çıkmıştır. Denetimler sonucunda, bu tür denetimlere tabi tutulan
yabancı bayraklı gemiler tutuklanma ile karşı karşıya kalabilir ve bu nedenle ticari faaliyetlerini belirli bir
süre için durdurmak zorunda kalabilirler. Gemilerin yüksek oranda tutuklanması hem bayrak ülkelerinin
hem de denizcilik firmalarının itibarına zarar verecek ve küresel pazarda rekabet etmelerini
zorlaştıracaktır. Tutuklanmadan kaynaklanan gecikmeler programda aksamalara yol açmakta ve gemi
sahibi firmaların karlılığını azaltmaktadır. Sonuç olarak, konu hem deniz taşımacılığı firmaları hem de
liman devleti yetkilileri tarafından ciddiye alınmalıdır. Bu nedenle, gemilerin tutuklanmasını azaltacak
önemli değişkenlerin belirlenmesi büyük önem taşımaktadır. Bu amaçla, bu çalışma konuya nicel bir
yaklaşım getirmekte ve Tokyo Mutabakat Zaptı (MOU) bölgeleri dikkate alınarak tutuklanan gemilere
ilişkin istatistiki verileri incelemektedir. Çalışma, gemi türleri, yaşları, tonajları, bayrakları, tutuklama
süreleri gibi önemli tutuklama değişkenlerini inceleyerek tutuklanma oranının azaltılmasına ve emniyet
yönetiminin iyileştirilmesine yardımcı olması beklenmektedir.