10. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Rize, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2016, (Özet Bildiri)
Yeni nesil mobil telefonlar sesli görüşme özelliklerinin dışında bilgisayar ve internet bağlantısı özellikleriyle de bireylerin istedikleri zaman sanal ağlara bağlanmalarını sağlamaktadır. Ancak sanal ortama anında erişim sağlanması, üniversite öğrencilerinde mobil telefon kullanımıyla akademik hayatlarında gerçekleştirmeleri gereken görev ve sorumluluklar arasında dengeyi sağlamamaya, bu durum da akademik erteleme davranışının oluşmasına neden olabilmektedir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının problemli mobil telefon kullanımıyla öz-denetim ve akademik başarıları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını, öz denetim ve akademik ertelemenin problemli mobil telefon kullanımını yordayıp yordamadığını günlük ortalama mobil telefon kullanım süresine, cinsiyete göre problemli mobil kullanımının değişip değişmediğini belirlemektir. Bu doğrultuda çalışma ilişkisel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Duyan, Gülden ve Gelbal (2012) tarafından geliştirilen öz denetim ölçeği, Çakıcı ve Çok (2003) tarafından geliştirilen akademik erteleme ölçeği, Şar ve Işıklar (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan problemli mobil telefon kullanım ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 129 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının 88’i bayan 41’i erkektir. Ölçeklerden elde edilen veriler bağımsız t-testi, korelasyon, ve One Way ANOVA testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda cinsiyete, günlük ortalama mobil telefon kullanım süresine göre problemli mobil kullanım durumunun anlamlı farklılık gösterdiği, problemli mobil kullanımla akademik erteleme arasında anlamlı orta düzeyde pozitif, akademik erteleme ile öz denetim arasında anlamlı zayıf düzeyde negatif ilişkinin olduğu tespit edilmiştir. Akademik ertelemenin problemli mobil kullanımın %10’unu yordadığı belirlenmiştir.