4. Ulusal Kutup Bilimleri Çalıştayı , Kocaeli, Türkiye, 22 - 23 Ekim 2020, ss.186-187
Dünyanın evrimsel tarihinin anlaşılmasında buzulların önemli bir yeri vardır. Çünkü
buzullar binlerce yıl öncesine ait iklim değişimleri ile ilgili bilgileri içlerinde hapsolmuş olan
hava kabarcıklarında tutabilen nadide kaynaklardan biridir. Bunun yanında buzullar
canlıların kullanabileceği tatlı su rezervlerinin önemli bir kısmını bünyelerinde
barındırmaktadır. Antarktika buzul rezervlerinin yaklaşık %90’ına ev sahipliği yapmaktadır.
Bu nedenle geçmişten bilgi sağlayıp, geleceğin devam etmesi açısından Antarktika
dünyadaki kıtalardan yalnızca bir tanesi değildir. Bu nedenle Antarktika hakkındaki bilgi
ve farkındalığın artırılması gerekmektedir. Bu amaçla bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin
Antarktika ile ilgili bilgi ve farkındalıkları nicel olarak belirlenmeye çalışılmıştır.
Öğrencilerin bilgilerini belirlemek amacıyla güncel konuların yer aldığı 19 soru
hazırlanmıştır. Sorular biyolojik, coğrafik ve iklimsel boyutlarda ele alınmıştır. Elde edilen
bulgulara göre, öğrencilerin %40’ı Antarktika’nın kuzey kutbunda olduğunu, %42,6’sı
kutup ayıları ve penguenlerin Antarktika’da bir arada yaşadığını, %46,6’sı Antarktika’nın
en iyi yaz aylarında ziyaret edilebileceğini, %70,5’i en fazla buzulun kuzey yarımkürede
olduğunu düşünmektedirler. Bu bulgulara dayanarak öğrencilerin Antarktika ile ilgili
yetersiz ve alternatif kavramalara sahip oldukları söylenebilir ve farkındalıklarının
artırılması noktasında biyolojik, coğrafik ve iklimsel özellikleri üzerinde çalışmalar
yapılabilir.
Bu çalışma T.C. Cumhurbaşkanlığı himayesinde, T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı uhdesinde ve İTÜ Kutup Araştırmaları Uyg-Ar Merkezi koordinasyonunca
desteklenmiştir.
Glaciers have an important role in understanding the evolutionary history of the
world. Because glaciers are one of the rare sources that can keep information about climate
changes dating back thousands of years in air bubbles trapped in them. In addition, glaciers
cconstitute an important part of the fresh water reserves that living things can use. Antarctica
is home to about 90% of glacial reserves. For this reason, Antarctica is not just one of the
continents in the world in terms of providing information from the past and maintaining the
future. Thus, it is necessary to increase knowledge and awareness about Antarctica. With
this purpose, in this study, the knowledge and awareness of secondary school students about
Antarctica was tried to be determined quantitatively. In order to find out students' knowledge
and awareness, 19 questions including current topics were prepared. The questions were
addressed from biological geographic and climatic perspectives. According to the findings,
of the students 40% thought Antarctica is in the north pole, 42.6% thought polar bears and
penguins live together in Antarctica, 46.6% thought Antarctica can be best visited during
summer months, 70.5% thought most of the glaciers are located in the northern hemisphere.
Based on these findings, it can be said that students have inadequate and alternative
conceptions about Antarctica. Studies can be conducted to increase students’ awareness.
This study was carried under the auspices of the Turkish Republic Presidency,
supported by the Ministry of Science, Industry, and Technology, and coordinated by Istanbul
Technical University (ITU) Polar Research Center (PolReC).