Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, vol.3, no.2, pp.223-239, 2017 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this study is to examine the
credit card ownership ratios and motivations for using credit
cards
of the students who are studying at theRecep Tayyip Erdoğan University
Fındıklı School of
Applied Sciences.
In particular, the study is seeking answers to two questions: What is the reason
why a university student has a credit card holder and uses it, Is there any effect of credit card usage
on department, class or demograph
ic differences?
For this purpose students were given face
-
to
-
face questionnaires. According to the section and
class of students
it was investigated whether there is any difference in credit card section preference
reasons and purpose. This was tested by a
nalysis of variance.
Students gender, age group,
scholarship status, the program sees education, residency status and the relationship between
family income levels and card usage and ownership were analyzed by chi
-
square test.
As a result of the study, the
credit card holders of the students who received credit
-
scholarship
credit card in addition to the bank gave a higher rate. Students learning credit status, family income
level and class affect the use of credit cards. Students use the credit card because
it allows for
installment shopping. Students who find the credit card useful and safe have a higher credit card
ownership. A practical result of this research is that bank managers and credit card marketers can
evaluate the data in the study. And they can
form the basis for strategies and promotion tactics,
especially in university target markets.
Bu
çalışmanın amacı, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Fındıklı Uygulamalı Bilimler
Yüksekokulu’nda okuyan öğrencilerin kredi kartı sahiplilik oranlarını ve kredi kartı kullanmaya
yönelik motivasyonlarını incelemektir. Özellikle çalışma iki soruya cevap aram
aktadır: Bir
üniversite öğrencisinin kredi kartı sahibi olmasındaki ve kullanmasındaki sebep nedir, kredi kartı
kullanımında bölüm, sınıf veya demografik farklılıkların etkisi var mıdır?
Bu amaçla öncelikle öğrencilerle yüz yüze anket yöntemi ile veriler e
lde edilmiştir. Daha sonra bu
veriler ışığında, öğrencilerin bölüm ve sınıflarına göre kredi kartı tercih nedenleri ve kullanım
amaçları arasında farklılığın olup olmadığına varyans analizi ile test edilmiştir. Son olarak da
ö
ğrencilerin cinsiyet, yaş grub
u, burs durumu, öğrenim gördüğü program, ikamet durumu ve
ailenin aylık geliri düzeyi ile kartı kullanımları ve sahipliği arasındaki ilişkiler Ki
-
kare testi ile
analiz edilmiştir.
Çalışma sonucunda öğrencilerin kredi kartı sahipliğinde, kredi
-
burs aldıkla
rı bankanın ek olarak
kredi kartı vermesinden dolayı oranın yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin öğrenim kredi durumu, ailenin
gelir seviyesi ve sınıfı kredi kartı kullanımını etkilemektedir. Öğrenciler kredi kartını taksitli
alışveriş imkanı sağladığı için kull
anmaktadır. Kredi kartını faydalı ve güvenli gören öğrencilerin
kredi kartı sahiplik oranı daha yüksek çıkmıştır. Bu araştırmanın pratik bir sonucu da banka
yöneticileri ve kredi kartı pazarlamacıları,
çalışmadaki verileri değerlendirebilir ve özellikle
ün
iversite öğrencisi hedef pazarlarında stratejilerine ve tutundurma taktiklerine temel
oluşturabilir.