Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.330-337, 2021 (Hakemli Dergi)
Amaç:
Bu çalışma hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin mahremiyet bilincini
ve bununla ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla tanımlayıcı tipte
yapılmıştır.
Yöntem:
Tanımlayıcı
türdeki araştırmanın örneklemini Doğu
Karadeniz Bölgesi’ndeki iki farklı şehirde bulunan iki farklı üniversitenin
hemşirelik bölümünde öğrenim gören 490 öğrenci oluşturdu. Veriler
araştırmacılar tarafından geliştirilen soru formu ve Hasta Mahremiyet Ölçeği ile toplandı. Araştırmadan
elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, sürekli değişkenler
ortalama, standart sapma, medyan (25.-75. persentil), kategorik değişkenler ise
sayı (yüzde) olarak ifade edildi. Gruplar arasında normal dağılım göstermeyen
değişkenlerin karşılaştırılması Mann Whitney-U testi, sayısal değişkenler
arasındaki ilişki ise Spearman korelasyon analizi ile değerlendirildi.
Bulgular:
Cinsiyet,
yaşanılan yer ve mahremiyet ile ilgili eğitim alma durumu mahremiyet bilincini
etkileyen faktörler olduğu görüldü. Mahremiyet ihlalinin nedeni; ‘hemşirelerin
dikkatsiz çalışması’, ‘hemşirelerin
iş yükünün fazla olması’, ‘ortamdan kaynaklanan eksiklikler’ ve ‘acil durumların
olması’ olarak belirlendi. Mahremiyet
ihlaline neden olan faktörlerden ‘acil durumların olmasını’ belirten
öğrencilerin özel hayatın gizliliği (p=0.021), cinsiyete ilişkin
mahremiyet (p=0.014), bedensel mahremiyet (p=0.039), uygun ortam oluşturma (p=0.014)
ve mahremiyet ölçeği puanlarının (p=0.007)
anlamlı olarak yüksek olduğu saptandı.
Sonuç: Araştırma sonucunda,
öğrencilerin mahremiyete yönelik
puanlarının yüksek olduğu, hasta mahremiyetinin cinsiyet, yaşanılan yer ve
öğrencilerin hasta mahremiyeti hakkındaki bilgi düzeyinden etkilendiği
görülmüştür. Meslek hayatına geçildiğinde mahremiyet uygulamalarına yönelik
eğitimlerin aralıklı olarak tekrarlanması gerektiğini önermekteyiz. Anahtar Kelimeler:
hemşirelik öğrencileri, mahremiyet, anket