Matematik Eğitiminde Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Lisansüstü Tezlerde Pedagojik Odaklar


Marangoz M., Reisoğlu İ.

Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 2024, Edirne, Türkiye, 4 - 07 Eylül 2024, ss.1-5

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-5
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada, matematik eğitimi alanında, 2015-2023 yıllarında YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlanan teknoloji entegrasyonuna yönelik gerçekleştirilen yüksek lisans ve doktora tezlerinin öğretimsel aktörler (öğrenme-öğretme süreci bileşenleri, öğrenci, öğretmen, içerik ve bu bileşenler arasındaki etkileşimler), yayınlanma yılları,  yöntem, öğrenme alanları, ele alınan teknolojiler, kullanılan kuramlar gibi değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında sistematik literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2023 yıllarında ülkemizde matematik eğitimi alanında teknoloji entegrasyonu ile ilgili yapılan, YÖK Yayın ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlan lisansüstü tezleri kapsamaktadır. Araştırma kapsamında, 255 tez analiz edilmiştir. Veriler, Eğitim Araştırmaları Yayın Sınıflandırma Formu, Didaktik Odak Sınıflaması kullanılarak toplanmıştır. Tezlerde temel alınan teknoloji ve kuramlar ise tüm tezlerde ele alınan teknoloji ve kuramlar incelenip ortak temalar oluşturularak sınıflandırılmıştır. Hazırlanan Google Form üzerinden veri girişleri yapılmış ve Excel dosyasına aktarılmıştır. Veri girişi ve kontrolü tamamlandıktan sonra araştırma sorularına göre veriler betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, matematik eğitimi alanında teknoloji entegrasyonuna odaklanan lisansüstü tezlerin en çok 2022 yılında yayımlandığı, tezlerde daha çok öğrencilerin içerik ve teknolojiyle ilgili görüşlerine, teknolojiyi kullanırken sergiledikleri eylemlere, yapılan öğretimsel müdahalenin öğrenci çıktıları üzerindeki etkilerine odaklanıldığı belirlenmiştir. 2022-2023 yıllarında çalışmalarda temel alınan didaktik odak sınıflamasında yer alan tüm kategorilerin ele alındığı dikkat çekmektedir. 2019 yılı sonrasında tezlerde öğretmen-öğrenci-içerik etkileşimlerinin birlikte incelendiği pedagojik odaklara yer verildiği anlaşılmıştır. Öğrenci-içerik etkileşimine yer veren tezlerde öğrenci özelliklerinin, öğretmen-öğrenci-içerik etkileşimine yer veren tezlerde ise öğretmen özelliklerinin de ele alındığı belirlenmiştir. Tezlerde daha çok örnek olay, müdahaleli karma araştırma yöntemlerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Kuram olarak en çok öğrenme kuramlarının temel alındığı tespit edilmiştir.  Tezlerde daha çok dinamik geometri yazılımlarının, EBA’ nın, eğitsel video ve video geliştirme araçlarının, oyun ve oyunlaştırma araçlarının, tasarım-çizim araç ve teknolojilerinin, robotik-kodlama araç ve teknolojilerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Dinamik geometri yazılımlarının, EBA, eğitsel videolar, robotik kodlama araçları, oyun oyunlaştırma araçları Geometri ve Ölçme, Sayılar ve Cebir,  Geometri öğrenme alanlarının hedeflerine ulaşmada daha çok kullanıldığı anlaşılmıştır. Matematik öğrenme alanlarının hepsinin öğrenci, öğretmen özellikleri, öğretmen-içerik, öğretmen-öğrenci-içerik etkileşimi açısından incelenmesine ihtiyaç olduğu tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçların özellikle matematik eğitimi alanında teknoloji entegrasyonu konusunda neye ihtiyaç duyulduğuna ilişkin araştırmacılara fikir vereceğine inanılmaktadır.