Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 2024, Edirne, Türkiye, 4 - 07 Eylül 2024, ss.1-5
Bu araştırmada, matematik eğitimi
alanında, 2015-2023 yıllarında YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yayınlanan teknoloji
entegrasyonuna yönelik gerçekleştirilen yüksek lisans ve doktora tezlerinin
öğretimsel aktörler (öğrenme-öğretme süreci bileşenleri, öğrenci, öğretmen,
içerik ve bu bileşenler arasındaki etkileşimler), yayınlanma yılları, yöntem, öğrenme alanları, ele alınan
teknolojiler, kullanılan kuramlar gibi değişkenler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında sistematik
literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2015-2023
yıllarında ülkemizde matematik eğitimi alanında teknoloji entegrasyonu ile
ilgili yapılan, YÖK Yayın ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı Ulusal Tez
Merkezi’nde yayınlan lisansüstü tezleri kapsamaktadır. Araştırma kapsamında,
255 tez analiz edilmiştir. Veriler, Eğitim Araştırmaları Yayın Sınıflandırma
Formu, Didaktik Odak Sınıflaması kullanılarak toplanmıştır. Tezlerde temel
alınan teknoloji ve kuramlar ise tüm tezlerde ele alınan teknoloji ve kuramlar
incelenip ortak temalar oluşturularak sınıflandırılmıştır. Hazırlanan Google
Form üzerinden veri girişleri yapılmış ve Excel dosyasına aktarılmıştır. Veri
girişi ve kontrolü tamamlandıktan sonra araştırma sorularına göre veriler
betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Elde edilen verilerin analizi
sonucunda, matematik eğitimi alanında teknoloji entegrasyonuna odaklanan
lisansüstü tezlerin en çok 2022 yılında yayımlandığı, tezlerde daha çok öğrencilerin içerik ve teknolojiyle ilgili
görüşlerine, teknolojiyi kullanırken sergiledikleri eylemlere, yapılan
öğretimsel müdahalenin öğrenci çıktıları üzerindeki etkilerine odaklanıldığı
belirlenmiştir. 2022-2023 yıllarında çalışmalarda temel alınan didaktik odak
sınıflamasında yer alan tüm kategorilerin ele alındığı dikkat çekmektedir. 2019
yılı sonrasında tezlerde öğretmen-öğrenci-içerik etkileşimlerinin birlikte
incelendiği pedagojik odaklara yer verildiği anlaşılmıştır. Öğrenci-içerik
etkileşimine yer veren tezlerde öğrenci özelliklerinin, öğretmen-öğrenci-içerik
etkileşimine yer veren tezlerde ise öğretmen özelliklerinin de ele alındığı
belirlenmiştir. Tezlerde daha çok örnek olay, müdahaleli karma araştırma
yöntemlerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Kuram olarak en çok öğrenme
kuramlarının temel alındığı tespit edilmiştir.
Tezlerde daha çok dinamik geometri yazılımlarının, EBA’ nın, eğitsel video
ve video geliştirme araçlarının, oyun ve oyunlaştırma araçlarının,
tasarım-çizim araç ve teknolojilerinin, robotik-kodlama araç ve
teknolojilerinin kullanıldığı tespit edilmiştir. Dinamik geometri
yazılımlarının, EBA, eğitsel videolar, robotik kodlama araçları, oyun
oyunlaştırma araçları Geometri ve Ölçme, Sayılar ve Cebir, Geometri öğrenme alanlarının hedeflerine
ulaşmada daha çok kullanıldığı anlaşılmıştır. Matematik öğrenme alanlarının
hepsinin öğrenci, öğretmen özellikleri, öğretmen-içerik,
öğretmen-öğrenci-içerik etkileşimi açısından incelenmesine ihtiyaç olduğu
tespit edilmiştir. Çalışmadan elde edilen sonuçların özellikle matematik
eğitimi alanında teknoloji entegrasyonu konusunda neye ihtiyaç duyulduğuna
ilişkin araştırmacılara fikir vereceğine inanılmaktadır.