Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, cilt.9, sa.2, ss.361-388, 2021 (Hakemli Dergi)
Öğrenciler karşılaştıkları sosyobilimsel konularla (SBK)
ilgili bir karara varırken derinlemesine bir tartışma yani argümantasyon süreci
yaşarlar. Bu araştırmada, yerel SBK’de hazırlanan kavram karikatürlerinin, öğrencilerin
argüman kalitelerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Tek grup ön test-son
test yarı deneysel desenin benimsendiği araştırmanın örneklemini 25 sekizinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada nehir tipi
hidroelektrik santral (HES), organik çay ve yeşil yol konularında toplam dokuz
adet kavram karikatürü geliştirilmiştir. Öğrencilerin SBK hakkındaki
argümanları sınıf uygulamalarından önce ve sonra yazılı olarak, açık uçlu
sorularla belirlenmiştir. Elde edilen veriler ise bir rubrik yardımıyla analiz
edilmiştir. Araştırma bulguları, kavram karikatürü uygulamalarının öğrencilerin
argüman kalitelerini geliştirdiğini göstermiştir. Bu gelişim, kavram
karikatürlerinin yerel SBK hakkında farklı bakış açıları sunarak etkili bir
akıl yürütme ortamı sağlayan sınıf içi tartışmaların sonucudur. Öğrencilerin
argüman kalitelerinin daha çok gelişebilmesi için öğretim programlarında,
günlük hayatlarında gözlem ve deneyime sahip oldukları yerel SBK’ye daha çok
yer verilmesi önerilmektedir.