Artvin International Congress on Social Sciences (AICOSS 19), Artvin, Türkiye, 17 - 19 Nisan 2019, ss.13
Eğitim hem bireysel hem de toplumsal gelişimde kritik öneme sahiptir. Kişilerde bilinçlenme düzeyinin
ve verimliliğe dayalı üretkenliğin artması sonucu kişisel gelirde yükselme bireysel gelişime örnek
olabilirken; toplumda suç oranının düşmesi, işsizliğin ve yoksulluğun azalması, demokratikleşmenin
sağlanması, çevre bilincinin ve ekonomik büyümenin artması ise toplumsal gelişime örnek olarak
verilebilir. Gelişmiş ülkelerin gelişim ve zenginleşme süreçleri incelendiğinde bu süreçlerin, eğitimin
getirdiği yeni buluşlar ve bilimsel keşifler ile dolu olduğu görülebilir. Eğitim sağlık ile birlikte, kamu
ekonomisi teorisinde yarı kamusal mal ve hizmetler arasında yer almaktadır. Yani devlet bu hizmeti
sunmak zorundadır ancak, özel sektör de bu hizmeti ücret mukabilinde ve devlet kontrolünde sunabilir.
Eğitimli insan için kullanılan “beşeri sermaye” kavramı son yıllarda literatürde çok sık kullanılmakta ve
bir ülkenin kalkınması için gerekliliği özellikle vurgulanmaktadır. Bu anlamda eğitim birey ve toplum
için çok sayıda faydayı da bünyesinde barındırmaktadır. Türkiye gelişmekte olan bir ülkedir ve her
geçen yıl kamu ve özel sektör toplamıyla birlikte milli gelirinden eğitime daha fazla kaynak
ayırmaktadır. Ancak eğitim için harcanan bu kaynağın neticesinde öğrencilerin başarı düzeyleri başta
olmak üzere, toplumsal gelişim ve sosyal kalkınma düzeylerinde meydana gelen değişimleri
gözlemlemek önem arz etmektedir. Bu çalışmada, yakın dönemde Türkiye’de eğitime ayrılan kaynak
düzeyine bakılmış ve bunun neticesinde elde edilen somut başarı verileri, uluslararası karşılaştırmalar
da yapılarak tahlil edilmeye çalışılmıştır.
Education is crucial to both individual and social development. While the increase in personal income
as a result of increasing awareness of people and productivity based on productivity can be an example
of individual development, the decrease in crime rate in society, unemployment and poverty reduction,
democratization, increase in environmental consciousness and economic growth can be given as
examples of social development. When the development and enrichment processes of developed
countries are examined, it can be seen that these processes are full of new discoveries and scientific
discoveries brought by education. Education, along with health, is among the semi-public goods and
services in the theory of public economy. In other words, the state has to offer this service, but the private
sector can offer this service for a fee and under state control. The concept of human capital referred to
educated people has been used frequently in literature in recent years and the necessity for development
of a country is emphasized. In this sense, education also includes many benefits for the individual and
society. Turkey is a developing country and allocates more resources to education from public and
private sectors with a total national income each year. However, as a result of this resource spent on
education, it is important to observe the changes in social development and social development levels,
especially the success levels of students. In this study, judging by the level of resources allocated to
education in Turkey recently and tangible achievement data obtained as a result, it was tried to be
analysed by making international comparisons.