7. Uluslararası 18. Ulusal Hemşirelik Kongresi, Konya, Turkey, 22 - 25 September 2022, pp.87
Purpose: This research was carried out to adapt the Nursing Practice Readiness Scale to Turkish culture and to examine
its psychometric properties.
Method: The adaptation of the scale to Turkish culture in the study, which has a methodological design, was carried out
in line with the guidelines for translation published by ISPOR. Opinions of 11 experts were taken to evaluate the content
validity of the adapted scale. After expert opinions, a pilot application was carried out with 30 participants who were similar
to the sample. The scale, which was decided to be final, was applied to a total of 471 fourth-year nursing students and
nurses who graduated in the last year. The factor structure of the scale was determined by explanatory factor analysis. The
determined structure was confirmed by confirmatory factor analysis. The reliability of the scale was evaluated by
calculating the Cronbach's a coefficient and item-total score correlation values.
Results: By analyzing expert opinions, the Scale Content Validity Index (S-CVI) of Nursing Practice Readiness Scale was
calculated as 0.98. As a result of the explanatory factor analysis, it was determined that Nursing Practice Readiness Scale
explained 60.60% of the total variance and consisted of a total of 35 items under 5 sub-dimensions. The overall Cronbach's
coefficient of the scale was calculated as 0.966, and the Cronbach's a coefficients for the sub-dimensions were calculated
between 0.819 and 0.952.
Conclusion and Suggestions: It has been determined that Nursing Practice Readiness Scale, which was adapted to Turkish
culture within the scope of the research, is a valid and reliable measurement tool. By using the measurement tool, the
readiness of senior nursing students and students who graduated in the last year for nursing practice can be evaluated.
Amaç: Bu araştırma Hemşirelik Uygulamalarına Hazır Oluşluk Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanmsı ve psikometrik
özelliklerinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Metadolojik tasarıma sahip olan araştırmada ölçeğin Türk kültürüne uyarlaması ISPOR tarafından yayımlanan
guidelines for translation rehberi doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Uyarlanan ölçeğin içerik geçerliğinin değerlendirilmesi için
11 uzmandan görüş alınmıştır. Uzman görüşleri sonrasında örnekleme benzer kişilerden oluşan 30 katılımcıyla pilot uygulama
gerçekleştirilmiştir. Son haline karar verilen ölçek toplam 471 dördüncü sınıf hemşirelik öğrencisi ile son bir yıl içerisinde mezun
olmuş hemşirelere uygulanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi ile ölçeğin faktör yapısı belirlenmiştir. Belirlenen yapı doğrulayıcı
faktör analizi ile doğrulanmıştır. Ölçeğin güvenirliği Cronbach a katsayısı ve madde toplam puan korealsyon değerleri
hesaplanarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Uzman görüşleri analiz edilerek Hemşirelik Uygulamalarına Hazır Oluşluk Ölçeği'nin Ölçek İçerik Geçerlik İndeksi
(S-CVI) 0.98 olarak hesaplanmıştır. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda Hemşirelik Uygulamalarına Hazır Oluşluk Ölçeği 'nin
toplam varyansın %60.60’ını açıkladığı, 5 alt boyut altında toplam 35 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Ölçeğin genel
Cronbach’a katsayısı 0.966, alt boyutlara ait Cronbach a katsayıları ise 0.819 – 0.952 arasında hesaplanmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma kapsamında Türk kültürüne uyarlanan Hemşirelik Uygulamalarına Hazır Oluşluk Ölçeği'nin
geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olduğu belirlenmiştir. Ölçüm aracı kullanılarak son sınıf hemşirelik öğrencileri ve son bir yıl
içerisinde mezun olmuş öğrencilerin hemşirelik uygulamalarına hazır oluşlukları değerlendirilebilir