Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Setlerinin Prozodi Öğretimi Açısından İncelenmesi


Çelebi S., Gülay E.

CUMHURİYET’İN 100. YILINDA BİLGE KAĞAN’DAN ATATÜRK’E ULUSLARARASI TÜRKÇE VE TÜRK EDEBİYATI KURULTAYI, Erzurum, Türkiye, 26 - 28 Ekim 2023, ss.60-61

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.60-61
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yabancı dil öğretiminde üzerinde durulması gereken en önemli hususlardan biri de

öğrencilerin okuduklarını ve dinlediklerini anlamalarına ve konuşmalarının anlaşılırlığına katkı

sağlayacak prozodinin hedef dilde kazandırılmasıdır. Yapılan araştırmalarda, vurgu

düzeninden ve söz diziminden kaynaklanan karşıt prozodiye sahip dillerde ana dilin yabancı dil

öğrenmeye olan etkisi nedeniyle öğrencilerin sorun yaşadıkları ifade edilmektedir. Ayrıca

Türkçenin sondan eklemeli bir dil oluşu ve bunun yanında farklı dil ailesine mensup dillerle

karşıt prozodiye sahip olmasından dolayı Türkçe öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin

prozodiyi yansıtmada sorunlarının olduğu yapılan araştırmalarda dile getirilmektedir. Bundan


61


dolayı Türkçenin yabancı dil öğretimine yönelik hazırlanan ders kitapları ve materyallerin

öğrencilere bu beceriyi kazandıracak nitelikte olması gerekir. Bu gerekçeler ışığında bu

araştırmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğretimine yönelik hazırlanan ders ve etkinlik

kitaplarını prozodi öğretimi açısından incelemektir. Doküman inceleme yönteminin kullanıldığı

çalışmada İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti ile Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti’nin

tüm seviyelerdeki ders ve çalışma kitapları inceleme nesnesi olarak belirlenmiştir. Kitapların

ünitelerinde yer alan okuma, dinleme ve konuşma alt konuları kapsamındaki etkinlikler

prozodinin alt boyutları olan vurgu, tonlama, odak ve durak yönünden incelenmiştir.

Çalışmanın sonucunda, ders kitaplarında, tam ve doğru okunması ve anlaşılmasında prozodik

unsurları yansıtmanın etkisi büyük olan metinler bulunmasına rağmen, prozodi öğretimine

yönelik etkinliklerin yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada yabancılara Türkçe

öğretiminde prozodinin önemi tartışılmış ve kitapların gözden geçirilmesi ve sonraki baskılarda

yönergelerin gözden geçirilmesi önerilmiştir.