21.GELENEKSEL TURİZM SEMPOZYUMU, Balıkesir, Türkiye, 11 Mayıs 2023
Giriş: Toplumlar, geçmişten günümüze kadar
Covid-19 gibi tüm dünyayı etkileyen birçok salgına (bulaşıcı hastalığa) tanık
olmuştur. Bu salgınlar ve salgın süreçleri, demografik, ekonomik, siyasal ve
sosyal sonuçlarıyla dünyanın şekillenmesinde çok önemli rollere sahip
olmuşlardır. 2020 yılında başlayan Covid-19 salgını, dünyada birçok sektöre
olduğu gibi turizm ve yiyecek içecek sektörüne de oldukça büyük bir darbe
vurmuştur.gastronomi sektöründe yer alan işletmelerin ve çalışanların pandemi
döneminde işleyişini sağlıklı bir şekilde sürdürebilmesi için bazı önlemler
alması ve mevcut sisteminde bazı değişiklikler gerçekleştirmesi gerektirmektedir.
Bunun için gerekli olan değişikliklerin sektöre uygulanmasında klasik yönetim
yerine stratejik yönetim uygulanmasının işletmeler ve sektörde yer alan kişiler
için daha faydalı olacağı düşünülmektedir.
Amaç: Çalışmada Covıd-19 pandemi sürecinde
gastronomi sektöründe stratejik yönetim adı altında uygulanan yöntemler, alınan
önlemler ve pandeminin gastronomiye olan etkisi ve sonuçlarını ele almak
amaçlanmıştır.
Yöntem: Literatürde konu ile ilgili ele
alınan çalışmalar taranmış ve çalışma için kaynak olarak kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada elde edilen bulgulara; gıda güvencesine yönelik stratejiler, gıda
güvenliği ve hijyenine yönelik stratejiler, sağlıklı beslenmeye yönelik
stratejiler, stok ve tedarik sistemlerine yönelik stratejiler, paket servis uygulamalarına
yönelik stratejiler, maliyete yönelik stratejiler ve dijitalleşme stratejileri
başlıkları altında yer verilmiştir.
Introduction: Societies have witnessed
many epidemics (infectious diseases) affecting the whole world, such as
Covid-19, from past to present. These epidemics and epidemic processes have had
very important roles in shaping the world with their demographic, economic,
political and social consequences. The Covid-19 epidemic, which started in
2020, has dealt a great blow to the tourism and food and beverage industry as
well as many other sectors in the world. Businesses and employees in the gastronomy
sector need to take some precautions and make some changes in their current system
in order to maintain their functioning in a healthy way during the pandemic period.
It is thought that the application of strategic management instead of classical
management in the application of the necessary changes to the sector will be
more beneficial for businesses and people in the sector.
Aim: In this study, it is aimed to discuss
the methods applied under the name of strategic management in the gastronomy sector,
the measures taken and the effect and results of the pandemic on gastronomy during
the Covid-19 pandemic process.
Method: Studies on the subject in the literature
were scanned and used as a source for the study.
Findings: According to the findings obtained in the study;
strategies for food security, strategies for food safety and hygiene,
strategies for healthy nutrition, strategies for stock and supply systems,
strategies for take away applications, strategies for cost and digitalization strategies.