Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Elazığ, Türkiye, 23 - 25 Ekim 2023, ss.301-302
Tarihsel olaylar ve bunlara
ilişkin kanıtlar etkili bir tarih öğretimi için önemlidir. Çünkü tarih
öğretmenleri ilgili olay ve kanıtları ders ortamında bir materyal olarak
kullanır. Bu sayede öğrenciler için etkili bir tarih öğretimi gerçekleştirilmiş
olur. Bu nedenle, arşiv belgeleri tarih öğretiminde kritik bir rol
oynamaktadır.
Arşiv belgelerinin tarih
öğretiminde kullanılması, sadece öğrenci merkezli bir yaklaşımı teşvik etmekle
kalmaz, aynı zamanda tarihçilerin araştırma, analiz ve yorumlama süreçlerini
öğrencilere aktararak deneyim ve beceri kazanmalarına da yardımcı olur.
Bu çalışmanın amacı,
tarih derslerinde arşiv belgelerinin kullanımına yönelik eğitim programına
ilişkin öğretmen görüşlerini incelemektir. Araştırma, nitel bir durum çalışması
tasarımını kullanarak gerçekleştirilmiş ve tarih öğretmenlerinden oluşan bir
çalışma grubu ile gerçekleştirilmiştir. Eğitim programı, uzaktan öğretim
yöntemiyle uygulanmış ve öğretmenlere tarih derslerinde kullanabilecekleri
arşiv belgeleri ile ilgili etkinlikler hazırlamaları konusunda rehberlik
edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, amaçlı bir örnekleme yöntemlerinden
ölçüt örnekleme tekniği ile seçilen 13 tarih öğretmeninden oluşmaktadır. Eğitim
programı öncesi ve sonrasında tarih öğretmenleri ile benzer içerikli yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu
bağlamda, tarih öğretmenlerinin derslerde arşiv belgelerini etkili bir şekilde
kullanma konusundaki düşünceleri, uygulama öncesi ve sonrasında
değerlendirilmiştir. Veri toplama sürecinin ardından elde edilen dokümanlar
betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuş ve kodlayıcılar arasında uyum
sağlandıktan sonra sonuçlar raporlanmıştır. Araştırma sonuçları, tarih
öğretmenlerinin arşiv belgelerini daha etkili bir şekilde kullanabileceklerine
inandıklarını ve bu belgelerin öğrencilerin tarihle ilgili bakış açısını olumlu
bir şekilde değiştirebileceğine inandıklarını göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Tarih Öğretimi,
Arşiv Belgesi, Kanıt Temelli Öğretim, Durum Çalışması.