Uyum Sınıflarının Hedefine Ulaşma Durumunun İncelenmesi


Karabacak N.

International Conference On New Horizons in Education (INTE), Florida, Amerika Birleşik Devletleri, 23 - 24 Ağustos 2024, ss.56-61

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Florida
  • Basıldığı Ülke: Amerika Birleşik Devletleri
  • Sayfa Sayıları: ss.56-61
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından 2019-2020 eğitim yılında Türkçe bilmeyen ya da Türkçe dil beceri düzeylerini geliştirmeye ihtiyacı olan yabancı uyruklu tüm öğrencilere eğitim fırsatı sunmak, eğitim sonunda bu öğrencileri yaşlarına uygun sınıf seviyelerindeki akademik eğitime hazır hale getirmek amacıyla uyum sınıfı uygulamasını başlatmıştır. Her sınıf seviyesinden en az 10, en çok 30 öğrencinin olması sınıfın açılmasının zorunlu koşuludur. İlgili okulda yeterli sayıda öğrenci bulunamazsa öğrenciler başka bir okula uyum sınıfı için yönlendirilebilir veya ilkokul, ortaokul ve ortaöğretimde ayrı ayrı olmak üzere birleştirilmiş sınıflarda eğitim görebilirler. Öğrenciler bu sınıfta en fazla iki dönem bulunabilirler. Uyum sınıflarındaki birinci dönemde başarılı olan öğrenciler yaşlarına uygun sınıf seviyelerine yerleştirilir. Bir dönem içerisinde başarılı olmamaları durumunda ikinci dönemi de uyum sınıflarında geçirerek dönem sonunda ikinci kez girdikleri TYS’den 60 ve üzeri puan alan öğrenciler yaşlarına uygun sınıf seviyelerine yerleştirilirler. Sosyal politika alanı içinde Uyum Sınıfı Programı’nın göçmen çocukların okullaşmaları üzerindeki etkisini anlamaya yönelik bir çalışma ile karşılaşılmamıştır. Okul terki, yoksul çocukların okullaşması, göç, göçmen çocuklar ve eğitim güncel sosyal politika konuları olmasına rağmen alanyazında bu konu kapsamında sınırlılıklar bulunmaktadır. Bu kapsamda Uyum Sınıfı Programı’ndan yararlanan göçmen çocukların okullaşmaları üzerindeki etkisinin ve uyum sınıflarının amacına ulaşma durumunun ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden doküman incelemesiyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında küresel bağlamda ve Türkiye’de göçmen öğrencilerin okullaşmasını desteklemek amacıyla Uyum Sınıfı Programlarının uygulanışı, gelişimi, sonuçları ve sürdürülebilirliği incelemesi yapılmıştır. Kapsamlı bir alanyazın taraması yapılarak konuyla ilgili kitaplar, yüksek lisans ve doktora tezleri, makaleler, araştırmalar ve ilgili kurum ve kuruluşlara ait yayımlanan alanla ilgili raporlar incelenmiştir. Araştırmada Uyum Sınıfı Programı’yla ilgili tüm yayınlar toplanmıştır. Daha sonra da Türkiye’de Uyum Sınıfı Programı’yla ilgili yapılan tüm yayınlan incelenmiştir. Bu araştırma kapsamında incelenen konuyla ilgili tüm yayınlar, derinlemesine inceleme sonucu araştırma sorusu kapsamında değerlendirilmiştir. Elde edilen tespit bağlamda Türkiye’de Uyum Sınıfı Programı’ndan faydalanan göçmen çocukların okullaşmaları ve okullaşmalarının sürekliliğini sağlamada Uyum Sınıfı Programı’nın amacına ulaşamadığı, ulaşamaması nedeniyle Program’ın iyileştirilmesi yönünde yerli öğrencilerle göçmen çocukların karma sınıflarda eğitim ve dil beceri düzeylerinin yükseltilerek okullaşmalarının sürekliliğini sağlamaya yönelik öneriler geliştirmiştir.

In the 2019-2020 academic year, the Ministry of National Education initiated the integration class practice in order to provide educational opportunities to all foreign students who do not speak Turkish or who need to improve their Turkish language skills and to prepare them for academic education at age-appropriate grade levels at the end of this education. It is mandatory to have at least 10 and at most 30 students from each grade level to open a class. If there are not enough students in the relevant school, students can be directed to another school for an integration class or they can receive education in combined classes in primary and secondary education separately. Students can attend this class for a maximum of two terms. Students who are successful in the first term of the orientation classes are placed in grade levels appropriate to their age. If they are not successful in one semester, they spend a second semester in integration classes and at the end of the semester, students who score 60 or above in the second TYS are placed in age-appropriate class levels. In the field of social policy, no study has been conducted to understand the impact of the Integration Classroom Program on the schooling of migrant children. Although school dropout, schooling of poor children, migration, migrant children and education are current social policy issues, there are limitations in the literature. In this context, it is aimed to reveal the effect of the Integration Class Program on the schooling of immigrant children and the achievement of the purpose of the integration classes. The research was conducted through document analysis, one of the qualitative research designs. In collecting the data, the implementation, development, results and sustainability of the Integration Classroom Programs in order to support the schooling of immigrant students in the global context and in Turkey were examined. A comprehensive literature review was conducted and books, master's and doctoral theses, articles, researches and reports by relevant institutions and organizations were examined. In the research, all publications related to the Integration Classroom Program were collected. Then, all publications on the Integration Classroom Program in Türkiye were examined. Within the scope of this research, all publications related to the subject examined were evaluated within the scope of the research question as a result of in-depth examination. In the context of the findings obtained, the Integration Class Program did not achieve its purpose in ensuring the schooling and continuity of schooling of immigrant children who benefit from the Integration Class Program in Türkiye, and since it could not achieve this, suggestions were developed to improve the Program by increasing the education and language skills of local students and immigrant children in mixed classes and ensuring the continuity of their schooling.