International Conference On New Horizons in Education (INTE), Florida, Amerika Birleşik Devletleri, 23 - 24 Ağustos 2024, ss.56-61
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
2019-2020 eğitim yılında Türkçe
bilmeyen ya da Türkçe dil beceri düzeylerini geliştirmeye ihtiyacı olan yabancı
uyruklu tüm öğrencilere eğitim
fırsatı sunmak, eğitim sonunda bu öğrencileri yaşlarına uygun sınıf
seviyelerindeki akademik eğitime hazır
hale getirmek amacıyla uyum sınıfı uygulamasını başlatmıştır. Her sınıf
seviyesinden en az 10, en çok 30 öğrencinin olması sınıfın açılmasının zorunlu
koşuludur. İlgili okulda yeterli sayıda öğrenci bulunamazsa öğrenciler başka
bir okula uyum sınıfı için yönlendirilebilir veya ilkokul, ortaokul ve
ortaöğretimde ayrı ayrı olmak üzere birleştirilmiş sınıflarda eğitim
görebilirler. Öğrenciler bu sınıfta en fazla iki dönem bulunabilirler. Uyum
sınıflarındaki birinci dönemde başarılı olan öğrenciler yaşlarına uygun sınıf
seviyelerine yerleştirilir. Bir dönem içerisinde başarılı olmamaları durumunda
ikinci dönemi de uyum sınıflarında geçirerek dönem sonunda ikinci kez
girdikleri TYS’den 60 ve üzeri puan alan öğrenciler yaşlarına uygun sınıf
seviyelerine yerleştirilirler. Sosyal politika alanı içinde Uyum
Sınıfı Programı’nın göçmen çocukların okullaşmaları üzerindeki etkisini
anlamaya yönelik bir çalışma ile karşılaşılmamıştır. Okul terki, yoksul
çocukların okullaşması, göç, göçmen çocuklar ve eğitim güncel sosyal politika
konuları olmasına rağmen alanyazında bu konu kapsamında sınırlılıklar
bulunmaktadır. Bu kapsamda Uyum Sınıfı Programı’ndan yararlanan göçmen çocukların
okullaşmaları üzerindeki etkisinin ve uyum sınıflarının amacına ulaşma
durumunun ortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma
desenlerinden doküman incelemesiyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin
toplanmasında küresel bağlamda ve Türkiye’de göçmen öğrencilerin okullaşmasını
desteklemek amacıyla Uyum Sınıfı Programlarının uygulanışı, gelişimi, sonuçları
ve sürdürülebilirliği incelemesi yapılmıştır. Kapsamlı bir alanyazın taraması
yapılarak konuyla ilgili kitaplar, yüksek lisans ve doktora tezleri, makaleler,
araştırmalar ve ilgili kurum ve kuruluşlara ait yayımlanan alanla ilgili
raporlar incelenmiştir. Araştırmada Uyum Sınıfı Programı’yla ilgili tüm
yayınlar toplanmıştır. Daha sonra da Türkiye’de Uyum Sınıfı Programı’yla ilgili
yapılan tüm yayınlan incelenmiştir. Bu araştırma kapsamında incelenen konuyla
ilgili tüm yayınlar, derinlemesine inceleme sonucu araştırma sorusu kapsamında
değerlendirilmiştir. Elde edilen tespit bağlamda Türkiye’de Uyum Sınıfı Programı’ndan
faydalanan göçmen çocukların okullaşmaları ve okullaşmalarının sürekliliğini
sağlamada Uyum Sınıfı Programı’nın amacına ulaşamadığı, ulaşamaması nedeniyle
Program’ın iyileştirilmesi yönünde yerli öğrencilerle göçmen çocukların karma
sınıflarda eğitim ve dil beceri düzeylerinin yükseltilerek okullaşmalarının
sürekliliğini sağlamaya yönelik öneriler geliştirmiştir.
In the 2019-2020 academic year, the Ministry of National Education
initiated the integration class practice in order to provide educational
opportunities to all foreign students who do not speak Turkish or who need to
improve their Turkish language skills and to prepare them for academic
education at age-appropriate grade levels at the end of this education. It is mandatory to have at least 10 and at most 30
students from each grade level to open a class. If there are not enough
students in the relevant school, students can be directed to another school for
an integration class or they can receive education in combined classes in
primary and secondary education separately. Students can attend this class for a maximum of two
terms. Students who are successful in the first term of the orientation classes
are placed in grade levels appropriate to their age. If they are not successful in one semester, they spend
a second semester in integration classes and at the end of the semester,
students who score 60 or above in the second TYS are placed in age-appropriate
class levels. In the field of social policy, no study has been conducted to
understand the impact of the Integration Classroom Program on the schooling of
migrant children. Although school dropout, schooling of poor children, migration, migrant
children and education are current social policy issues, there are limitations
in the literature. In this context, it is aimed to reveal the effect of the Integration
Class Program on the schooling of immigrant children and the achievement of the
purpose of the integration classes. The research was conducted through document analysis,
one of the qualitative research designs. In collecting the data, the implementation,
development, results and sustainability of the Integration Classroom Programs
in order to support the schooling of immigrant students in the global context
and in Turkey were examined. A comprehensive literature review was conducted and books, master's and
doctoral theses, articles, researches and reports by relevant institutions and
organizations were examined. In the research, all publications related to the Integration Classroom
Program were collected. Then, all publications on the Integration Classroom Program in Türkiye
were examined. Within the scope of this research, all publications related to the
subject examined were evaluated within the scope of the research question as a
result of in-depth examination. In the context of the findings obtained, the Integration
Class Program did not achieve its purpose in ensuring the schooling and
continuity of schooling of immigrant children who benefit from the Integration
Class Program in Türkiye, and since it could not achieve this, suggestions were
developed to improve the Program by increasing the education and language
skills of local students and immigrant children in mixed classes and ensuring
the continuity of their schooling.