Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yapay Zeka Algıları Üzerine Bir İnceleme


Seyhan A.

ERPA International Congresses on Education, Balıkesir, Türkiye, 13 - 15 Eylül 2024, ss.77, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.77
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zeka, görsel algılama, konuşma, tanıma, karar verme ve çeviri gibi insan zekası gerektiren görevleri yerine getirebilen bilgisayar sistemlerini geliştirmeye yönelik bir teknolojidir. Eğitimde yapay zeka, yalnızca bilgi-tabanlı değil, aynı zamanda veri ve mantık-tabanlı uygulamalarla da hemen her alanda kullanılmaktadır. Yapay zekanın, eğitimde kullanım alanları giderek daha fazla yer almaktadır. Öğretmenlerin bu teknolojiyi nasıl algıladıkları, yapay zekanın eğitime entegrasyon sürecini önemli ölçüde etkilemektedir. Bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde yapay zeka teknolojilerine yönelik metaforik algılarını incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma modeli kapsamında olgubilim deseninde tasarlanmıştır. Çalışma grubu Türkiye’de bir üniversitede öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşturulmuştur. Katılımcılara, kişisel bilgi formu ile birlikte “Eğitimde yapay zeka benim için ______ gibidir; çünkü _____” şeklinde tamamlamalı cümleler verilmiş ve bu cümleler aracılığıyla yapay zekaya yönelik algıları belirlenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmış ve elde edilen metaforlar belirli temalar altında sınıflandırılmıştır. Çalışmanın bulguları, öğretmen adaylarının yapay zeka teknolojilerine yönelik çeşitli algılara sahip olduğunu göstermektedir.