ERPA International Congresses on Education, Balıkesir, Türkiye, 13 - 15 Eylül 2024, ss.77, (Özet Bildiri)
Yapay zeka, görsel algılama, konuşma, tanıma, karar verme ve çeviri gibi insan zekası gerektiren görevleri
yerine getirebilen bilgisayar sistemlerini geliştirmeye yönelik bir teknolojidir. Eğitimde yapay zeka, yalnızca
bilgi-tabanlı değil, aynı zamanda veri ve mantık-tabanlı uygulamalarla da hemen her alanda kullanılmaktadır.
Yapay zekanın, eğitimde kullanım alanları giderek daha fazla yer almaktadır. Öğretmenlerin bu teknolojiyi nasıl
algıladıkları, yapay zekanın eğitime entegrasyon sürecini önemli ölçüde etkilemektedir. Bu çalışmada, sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde yapay zeka teknolojilerine yönelik metaforik algılarını incelemek
amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma modeli kapsamında olgubilim deseninde tasarlanmıştır. Çalışma grubu
Türkiye’de bir üniversitede öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşturulmuştur. Katılımcılara, kişisel bilgi
formu ile birlikte “Eğitimde yapay zeka benim için ______ gibidir; çünkü _____” şeklinde tamamlamalı
cümleler verilmiş ve bu cümleler aracılığıyla yapay zekaya yönelik algıları belirlenmiştir. Verilerin analizinde
içerik analizi yöntemi kullanılmış ve elde edilen metaforlar belirli temalar altında sınıflandırılmıştır. Çalışmanın
bulguları, öğretmen adaylarının yapay zeka teknolojilerine yönelik çeşitli algılara sahip olduğunu
göstermektedir.