5. Uluslararası Bankacılık Kongresi , Uşak, Türkiye, 22 - 24 Mayıs 2025, (Yayınlanmadı)
Amaç: Bankacılık 6.0,
bankacılık sektörünün 2020 sonrası ekosistem, açık ve sürdürülebilir
bankacılığa evrilmesiyle birlikte, geleneksel bankacılık hizmetlerinden farklı
bir yapıya dönüşmüştür. Fakat bu dönüşüm beraberinde yeni etik sorunlar ve
tartışmalar getirmektedir. Bu çalışma, Bankacılık 6.0 dönüşümü kapsamında
ortaya çıkan yeni etik sorunları açık bankacılık yönüyle analiz etmeyi,
bankaların bu dönüşüm sürecinde müşteri tarafından etik algılarını incelemeyi
ve çözümler sunmayı amaçlamaktadır.
Veri ve Yöntem: Çalışmanın
amacına uygun olarak nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler Türkiye’de
banka müşterilerinden online anket yoluyla toplanmıştır. Çalışmada banka
müşterilerin açık bankacılık hizmeti ile ilgili etik algılarını ölçmeye yönelik
likert ölçekli sorular sorulmuştur. Elde edilen veriler
istatistiksel analiz yöntemleriyle değerlendirilecektir. Analiz sürecinde
Bulgular: Online anket sonucunda katılımcıların
yüksek oranda veri güvenliğine yönelik ciddi endişeler taşımaları ve açık
bankacılık uygulamalarının daha şeffaf olması yönünde beklentilerin yüksek
çıkması beklenmektedir. Ayrıca açık bankacılık hizmetlerinin kullanımının
sınırlı olması beklenmektedir. Açık bankacılık hizmeti kullanan müşterilerin
ise veri güvenliği noktasında endişe duyma eğilimlerinde olduğu ve yaş
grubuna-cinsiyete-mezuniyet durumuna göre kaygılar arasında anlamlı bir
korelasyon beklenmektedir.
Sonuç: Bankacılık 6.0 dönüşüm sürecinde açık bankacılık
hizmetlerinin banka müşterilerinin etik algısının veri güvenliği ve şeffaflık
konularına bağlı olarak şekilleneceği söylenebilir. Demografik bilgiler
ışığında daha bilimsel sonuçlar elde edilecektir.
Literatüre Katkı: Çalışma,
Bankacılık 6.0 dönüşüm sürecinde açık bankacılık ekseninde banka müşterilerinin
etik algıları üzerine yapılan kısıtlı sayıdaki bilimsel çalışmalara yeni
veriler sunarak literatürdeki boşluğu doldurmayı hedeflemektedir. Müşterilerin
açık bankacılık hizmetlerine yönelik etik algılarını ölçen bu çalışma
neticesinde bulunan nicel bulgular hem akademik hem de sektörel çalışmalara
katkı sağlayacaktır. Ayrıcı bankacılık sektöründe politika üreticileri için
açık bankacılık hizmetleri sağlanması sürecinde farklı demografik grupların
etik algılarındaki değişimlere uygun politikaların geliştirilmesi teşvik
edilmiş olacaktır.
Politika Önerileri: Çalışma sonucunda elde edilen bulgular
doğrultusunda, bankacılık sektöründe açık bankacılık hizmeti sunan finansal
kuruluşların veri güvenliğini artırıcı teknolojik yatırımlar yapması,
müşterilere yönelik daha şeffaf politikalar izlemesi ve açık bankacılık onay
sürecinde müşteri bilgilendirmelerinin daha anlaşılır olması gerekmektedir.
Banka müşterilerinin verilerinin paylaşılması durumunun daha görünür ve
anlaşılır hale getirilmelidir.