Bankacılık 6.0 ve Türkiye Bankacılık Sektöründe Açık Bankacılıkla İlgili Etik Algılar: Müşteri Görüşleri Üzerine Bir İnceleme


Bayrak A. Z.

5. Uluslararası Bankacılık Kongresi , Uşak, Türkiye, 22 - 24 Mayıs 2025, (Yayınlanmadı)

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Uşak
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bankacılık 6.0, bankacılık sektörünün 2020 sonrası ekosistem, açık ve sürdürülebilir bankacılığa evrilmesiyle birlikte, geleneksel bankacılık hizmetlerinden farklı bir yapıya dönüşmüştür. Fakat bu dönüşüm beraberinde yeni etik sorunlar ve tartışmalar getirmektedir. Bu çalışma, Bankacılık 6.0 dönüşümü kapsamında ortaya çıkan yeni etik sorunları açık bankacılık yönüyle analiz etmeyi, bankaların bu dönüşüm sürecinde müşteri tarafından etik algılarını incelemeyi ve çözümler sunmayı amaçlamaktadır.

Veri ve Yöntem: Çalışmanın amacına uygun olarak nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler Türkiye’de banka müşterilerinden online anket yoluyla toplanmıştır. Çalışmada banka müşterilerin açık bankacılık hizmeti ile ilgili etik algılarını ölçmeye yönelik likert ölçekli sorular sorulmuştur. Elde edilen veriler istatistiksel analiz yöntemleriyle değerlendirilecektir. Analiz sürecinde

Bulgular: Online anket sonucunda katılımcıların yüksek oranda veri güvenliğine yönelik ciddi endişeler taşımaları ve açık bankacılık uygulamalarının daha şeffaf olması yönünde beklentilerin yüksek çıkması beklenmektedir. Ayrıca açık bankacılık hizmetlerinin kullanımının sınırlı olması beklenmektedir. Açık bankacılık hizmeti kullanan müşterilerin ise veri güvenliği noktasında endişe duyma eğilimlerinde olduğu ve yaş grubuna-cinsiyete-mezuniyet durumuna göre kaygılar arasında anlamlı bir korelasyon beklenmektedir.

Sonuç: Bankacılık 6.0 dönüşüm sürecinde açık bankacılık hizmetlerinin banka müşterilerinin etik algısının veri güvenliği ve şeffaflık konularına bağlı olarak şekilleneceği söylenebilir. Demografik bilgiler ışığında daha bilimsel sonuçlar elde edilecektir.

Literatüre Katkı: Çalışma, Bankacılık 6.0 dönüşüm sürecinde açık bankacılık ekseninde banka müşterilerinin etik algıları üzerine yapılan kısıtlı sayıdaki bilimsel çalışmalara yeni veriler sunarak literatürdeki boşluğu doldurmayı hedeflemektedir. Müşterilerin açık bankacılık hizmetlerine yönelik etik algılarını ölçen bu çalışma neticesinde bulunan nicel bulgular hem akademik hem de sektörel çalışmalara katkı sağlayacaktır. Ayrıcı bankacılık sektöründe politika üreticileri için açık bankacılık hizmetleri sağlanması sürecinde farklı demografik grupların etik algılarındaki değişimlere uygun politikaların geliştirilmesi teşvik edilmiş olacaktır.

Politika Önerileri: Çalışma sonucunda elde edilen bulgular doğrultusunda, bankacılık sektöründe açık bankacılık hizmeti sunan finansal kuruluşların veri güvenliğini artırıcı teknolojik yatırımlar yapması, müşterilere yönelik daha şeffaf politikalar izlemesi ve açık bankacılık onay sürecinde müşteri bilgilendirmelerinin daha anlaşılır olması gerekmektedir. Banka müşterilerinin verilerinin paylaşılması durumunun daha görünür ve anlaşılır hale getirilmelidir.