V. Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, 14 - 17 Ocak 2022, ss.29
Atom Konusunda Kavram Karikatürleriyle
Desteklenmiş Kavramsal Değişim Yaklaşımına Uygun Derslerin Tasarlanması:
Çevrimiçi Uygulama*
Ersin Çolak1, Şengül
Atasoy2
1Milli Eğitim Bakanlığı
2Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
Ülkemizde yaşanan Covid 19 salgını nedeniyle
bir süre ara verilen yüz yüze öğretim uygulamaları çevrim içi ortamda gerçekleştirilmiştir.
Bu süreçte öğretmenlerin çevrim içi derslerde en çok zaman harcadıkları ve aynı
zamanda en çok sorun yaşadıkları durumların ders öncesi hazırlık ve ders işleme
süreci olduğu bildirilmiştir. Diğer yandan çevrimiçi bu uygulamalarda
öğretmenlerin yaşadığı önemli sorunlardan birinin öğrencilerle daha etkili
etkileşim sağlayabilecekleri ayrıntılı öğretim planlarının ve materyallerinin
olmaması olduğu belirtilmiştir. Dolayısıyla çevrim içi ortamda yürütülen
derslerin etkililiğini artırmak için belirlenen yöntem ve tekniklerin hem öğrenciler
arasındaki etkileşimi hem de kavram öğrenmeyi artıracak şekilde düzenlenmesi
önem arz etmektedir. Aynı zamanda çevrim içi derslerde öğretmen-öğrenci,
öğrenci-öğrenci ve öğrenci-içerik arasında yeterli etkileşimin sağlayabilen
materyaller kullanılmasıyla daha etkili ve işlevsel öğrenmeler gerçekleştirilebileceği
düşünülmektedir. Bu bağlamda hem sınıf içi etkileşimi artırmak hem de kavramsal
değişimi desteklemek için kavram karikatürlerinin çevrim içi fen bilimleri derslerine
entegre edilmesinin uygun bağlamlar oluşturması beklenmektedir. Bu araştırmada,
atom kavramı konusunda kavram karikatürleriyle desteklenmiş kavramsal değişim
yaklaşımına uygun fen bilimleri dersleri tasarlamak ve çevrimiçi ortamdaki
uygulama sürecini incelemek amaçlanmıştır. Tasarım ve geliştirme araştırması
yöntemine göre yürütülen bu araştırmada; analiz, tasarım, geliştirme, uygulama
ve değerlendirme basamaklarından oluşan ADDIE modeli temel alınmıştır. Buna
göre araştırmanın analiz aşamasında; literatür incelemesi yapılarak
öğrencilerin atom konusundaki kavram yanılgıları ve bu konunun öğretiminde
etkili olduğu ifade edilen metin, şekil, grafik, video ve çeşitli medya içerikleri
belirlenmiştir. Tasarım aşamasında; kavram karikatürlerinin görsel tasarımı
için web 2.0 araçlarından Pixton programı kullanılarak karakterler
oluşturulmuştur. Diğer yandan önceki aşamada atomla ilgili literatür
incelemesiyle belirlenen kavram yanılgıları ve öğrenci açıklamalarından
yararlanarak konuşma metinleri hazırlanmıştır. Kavramsal değişim yaklaşımının hem
hoşnutsuzluk hem de verimlilik basamakları için toplam 8 kavram karikatürü oluşturulmuştur.
Aynı zamanda Fen Bilimleri Dersi Öğretim programındaki kazanımlar ve 7.sınıf
öğrencilerinin gelişimsel özellikleri dikkate alınarak günlük hayatla ilişkili belirlenen
görseller ve videolar amaca uygun olarak düzenlenmiştir. Böylece kavramsal
değişim yaklaşımına uygun kavram karikatürleriyle desteklenmiş dört ders planı
tasarlanmıştır. Geliştirme aşamasında; tasarlanan ders planları görsel
tasarımı, anlaşılırlığı, öğrenci düzeyine ve program kazanımlarına uygunluğu
gibi yönleri bakımından değerlendirilmek üzere uzman görüşüne sunulmuştur.
Belirlenen öneriler doğrultusunda ders planlarında gerekli düzenlemeler
yapılmıştır. Uygulama aşamasında; ders planları işlevselliği ve verimliliğine
yönelik bilimsel veri toplamak amacıyla bir sınıfta uygulanmıştır. Uygulama
sürecinde gözlemler yoluyla veriler toplanmıştır. Elde edilen nitel veriler
içerik ve betimsel analize tabi tutulmuştur. Elde edilen bulgular öğrencilerin kavram
karikatürlerine verdikleri cevaplardan ve bunlar hakkında yürütülen sınıf içi
tartışmalardan atom kavramı ile ilgili kavram yanılgılarına sahip olduklarını
göstermiştir. Aynı zamanda çevrimiçi yürütülen fen bilimleri derslerinde
öğrencilerin kavramlarla ilgili fikirlerini belirlemede kavram karikatürlerinin
kolaylaştırıcı bir etkisi olduğu, öğrencilerin kendi aralarındaki ve öğretmenle
olan etkileşimlerine de katkı sağladığı anlaşılmıştır. Ders sonunda çok az
sayıda da olsa bazı öğrencilerin yanılgılı açıklamalarında ısrar etmelerinin
bir nedeni çevrimiçi derslerde öğrencilerin internet bağlantı problemleri ve
derse geç girmeleri gibi durumların konsantrasyon eksikliğine neden olması olabilir.
ADDIE’nin değerlendirme aşamasında ise; öğrencilerle yarı yapılandırılmış
görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde öğrencilerin çevrimiçi dersleri ilgi
çekici buldukları, ders sürecinde eğlenerek öğrendikleri, tartışma ortamında
aktif katılım sağlayabildikleri, ön bilgilerin harekete geçirilmesini
sağladığı, teknoloji kullanım becerilerini geliştirdiği gibi olumlu yansımaları
ortaya çıkmıştır. Diğer yandan öğrencilerin kavram karikatürlerinde karar
verme, kendi fikirlerini yazma, önceki bilgilerini hatırlama ve konu hakkında
diğerlerinin açıklamalarına karşın kendi görüşünü savunma gibi konularda zorluk
çektikleri belirlenmiştir. Bu aşamada elde edilen bulgular değerlendirilerek
materyale son hali verilmiştir. Araştırma sonucunda, tasarlanan kavram
karikatürleri ile desteklenmiş kavramsal değişim yaklaşımına uygun çevrimiçi
fen bilimleri derslerinin kavram öğrenmeyi ve sınıf içi etkileşimi artırdığı
söylenebilir. Bu bağlamda salgın nedeniyle zaman zaman çevrimiçi yürütülen fen
bilimleri dersleri için bu tür ders planlarının hazırlanması önerilmiştir.
Anahtar
Kavramlar: Atom kavramı, kavram karikatürleri, kavramsal
değişim yaklaşımı, çevrimiçi dersler
* Bu çalışma,
Prof. Dr. Şengül ATASOY danışmanlığında devam etmekte olan Fen Bilimleri
Öğretmeni Ersin ÇOLAK’ın yüksek lisans tezinden türetilmiştir.