XI. Hukuka Felsefî ve Sosyolojik Bakışlar Sempozyumu (HFSA), İstanbul, Türkiye, 2 - 04 Ekim 2024, (Yayınlanmadı)
Gözler ve Işıktaç Neden Farklı Düşünüyor:
Yeni Kantçı Okullar Ayrımının Hukuk Felsefesine Etkisi
Arş. Gör. Pirali Çağrı ŞENSOY[1]
Türk
hukuk doktrininde Kemal Gözler ve Yasemin Işıktaç iki farklı hukuk felsefesi
yaklaşımını temsil etmektedir. Gözler’in ismi anıldığında Hans Kelsen’in hukukî
pozitivist yaklaşımı, Işıktaç’ın ismi anıldığında Gustav Radbruch’un doğal
hukukçu yaklaşımı akıllara gelmektedir. Bu bildiride Gözler ve Kelsen’in
Işıktaç ve Radbruch’tan farklı düşünmesinin Yeni Kantçı okullar arasındaki
ayrımdan kaynaklandığı ortaya konulacaktır.
Kelsen
ve Radbruch’un her ikisi de Yeni Kantçı hukuk düşünürleridir. Yeni Kantçılık
19. YY’da ortaya çıkmış ve Birinci Dünya Savaşı’na kadar Alman düşüncesinde
etkili olmuş bir felsefî harekettir. Kant sonrası Alman idealistlerinin aşırı
metafizikçi tutumu ve daha sonra Alman idealistlerine karşı bir tepki olarak pozitivist
hareketin katı doğa bilimleri yaklaşımı Yeni Kantçıların içinde bulundukları
felsefî atmosferden rahatsız olmaları sonucunu doğurmuştur. Otto Liebmann’ın
“Zurick zu Kant” (Kant’a dönelim) sloganıyla başlayan Yeni Kantçı hareket Alman
idealistlerine ve pozitivistlere aynı anda bir tepki olarak ortaya çıkmıştır.
Bununla
birlikte yeknesak bir Yeni Kantçı hareketten bahsetmek mümkün değildir. Yeni
Kantçı hareket içerisinde Marburg Okulu ve Güneybatı Okulu olmak üzere iki
farklı okul öne çıkmaktadır. Bu okullar Kant’a bakış açıları, genel olarak
bilim felsefesine yaklaşımları ve özellikle Kant’ın transandantal bilgi
felsefesine yaklaşımları bakımından farklılık göstermektedir. Kelsen ve
Radbruch arasında ortaya çıkan ve etkileri Gözler ve Işıktaç üzerinden Türk
doktrininde de görülen yaklaşım farklılıklarının pek çok sebebi olmakla
birlikte en önemli temellerinden birisi bu iki okulun bilgi anlayışlarının
arasındaki farklılıktır.
Marburg
Okulu Kant’ın birinci kritiğine dayanan bir Kant anlayışına sahiptirler. Onlara
göre Kant öncelikle matematiksel doğa bilimleriyle ilgilenen bir filozoftur. Kendileri
de mantık ve epistemolojiyle ilgilenmiş, bilimler için ortak bir mantıksal
temel inşa etmeye çalışmışlardır. Buna karşın Güneybatı Okulu’nun Kant anlayışı
ise Kant’ın ikinci ve üçüncü kritiğine dayanmaktadır. Bu okula mensup olan
düşünürlere göre Kant her şeyden önce bir yaşam ve değer filozofudur. Bu
sebeple Güneybatı Okulu Marburg Okulu’nun aksine değerle ilgili normatif ve
beşerî konularla ilgilenmişler, Naturwissenschaft (doğa bilimleri) yanında
Geisteswissenschaft (tin bilimleri) yapmanın imkânını aramışlardır.
Marburg
Okulu’nun bilimlerdeki mantıksal temel arayışı Kelsen’in ortaya koyduğu saf hukuk
teorisini doğrudan etkilemiştir. Kelsen’e göre hukuk normatif bir sistemdir.
Hukukun adalet ve ahlak gibi göreceli değerlerden sıyrılarak saf mantıksal bir
bilim hâline getirilmesi gerekir. Buna karşılık Kelsen’in Marburg Okulu’ndan
etkilendiği gibi Heidelbergli bir düşünür olan Radbruch da Güneybatı Okulu’nun
Yeni Kantçılığından etkilenmiştir. Radbruch da tıpkı Kelsen gibi hukuku bir
bilim hâline getirmek istemektedir. Ancak Kelsen’den farklı olarak Radbruch’un
hukuk bilimi adalet değerine yönelen, değer odaklı bir bilimdir. Bu görüşe göre
bir hukuk biliminden bahsedilecekse bu adaletin bilimidir.
Bu
bildiride öncelikle Yeni Kantçılık ve Yeni Kantçı okullar ele alınacak, okullar
arasındaki yaklaşım farkı belirlenecektir. Daha sonra bu farklılığın Kelsen ve
Radbruch’un hukuk felsefesi anlayışlarına etkisi ele alınacaktır. Son olarak
Kelsen ve Radbruch üzerinden bu iki okul farkının başta Gözler ve Işıktaç olmak
üzere Türk hukuk doktrinine etkileri değerlendirilecektir.
Anahtar Kelimeler: Yeni Kantçılık, Marburg Okulu, Güneybatı Okulu, Hans Kelsen, Gustav
Radbruch, Kemal Gözler, Yasemin Işıktaç
KAYNAKÇA
Adair-Toteff,
Christopher: “Neo-Kantianism: The German Idealism Movement”, The Cambridge
History of Philosophy 1870–1945, ed. Thomas Baldwin, Cambridge, Cambridge
University Press, 2003, s. 27-42, doi:10.1017/CHOL9780521591041.004.
Akbay,
Muvaffak: “Kelsen’in Hukuk ve Devlet Teorisi”, Ankara Üniversitesi Hukuk
Fakültesi Dergisi, C. 4, No: 1, 1947, s. 29-47.
Aral, Vecdi:
“Hukuk Felsefesi̇nde Değer Rölati̇vi̇zmi̇ne Karşı Değer Objekti̇vi̇zmi̇”, İstanbul
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 40, No: 1-4, 1974, s. 521-552.
———:
“Kelsen’i̇n Hukuk Anlayışı”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası,
C. 34, No: 1-4, 1968, s. 513-552.
Atalay, Ahmet
Halûk: “Kelsen ve Hart: Bilinebilir Hukuk”, 1. bs, Hukuk Felsefesi ve
Sosyolojisi Arkivi, 19. Kitap, İstanbul, İstanbul Barosu Yayınları, 2010, s.
104-113.
Aydın, Melike
Belkıs: “Gustav Radbruch Düşüncesi̇nde Dönemsel Vurgu Deği̇şi̇mi̇”, İstanbul
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 73, No: 2, 2015, s. 7-28.
Balan, Arzu:
“Orta Yolcu Bir Formül Olarak Radbruch Formülü”, Hacettepe Hukuk Fakültesi
Dergisi, C. 8, No: 1, 2018, s. 69-89.
Beiser,
Frederick C.: The Genesis of Neo-Kantianism, 1796-1880, 1. bs, Oxford,
Oxford university press, 2014.
Bix, Brian:
“Radbruch’s Formula and Conceptual Analysis”, Am. J. Juris., No: 56,
2011, s. 45-57.
———: “Robert
Alexy, Radbruch’s Formula, and the Nature of Legal Theory”, Rechtstheorie,
No: 37, 2006, s. 139-149.
Cassirer,
Ernst: Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi, çev. Doğan Özlem, 2. bs, İstanbul,
İnkilap Kitabevi, 1996.
Clarke, Evan:
“Neo-Kantianism: Marburg, Southwest Schools”, A Companion to
Nineteenth-Century Philosophy, John Wiley & Sons, Ltd, 2019, s.
389-417, doi:10.1002/9781119210054.ch15.
Çağıl, Orhan:
“Fi̇lozof Immanuel Kant’ın Si̇stemi̇nde Ahlak ve Hukukun Felsefi̇ Esasları”, İstanbul
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 13, No: 3, 1947, s. 1106-1133.
Çataloluk,
Gökçe: “Kant Düşüncesinde Hukukun Sınır Hatları”, İnönü Üniversitesi Hukuk
Fakültesi Dergisi, C. 10, No: 1, 2019, s. 202-209.
Dağdelen,
İlhan: “Devlet Bilimi Metodolojisi: Hans Kelsen’in Saf Hukuk Kuramı ve Devlet
Anlayışı”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, C. 1, No: 1, 2004, s.
1-44.
Gözler, Kemal:
Anayasa Hukukunun Genel Teorisi (2 Cilt), 2. bs, Bursa, Ekin Kitabevi
Yayınları, 2020.
———: Devletin
Genel Teorisi, 1. bs, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2007.
———: Hukukun
Genel Teorisine Giriş, 2?, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2023.
———: Hukukun
Temel Kavramları, 4. bs, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2007.
———: Kurucu
İktidar, 2. bs, Bursa, Ekin Kitabevi Yayınları, 2022.
———: “Tabi̇î
Hukuk ve Hukukî Pozi̇ti̇vi̇zme Göre Adalet Kavramı”, Muhafazakar Düşünce
Dergisi, C. 4, No: 15, 2008, s. 77-90.
Gürler,
Sercan: “Vecdi Aral’da Hukukun Bilimselliği Sorunu”, Dokuz Eylül
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 18, No: 2, 2016, s. 1-40.
Haldemann,
Frank: “Gustav Radbruch vs. Hans Kelsen: A Debate on Nazi Law”, Ratio Juris,
C. 18, No: 2, 2005, s. 162-178.
Heimsoeth,
Heinz: Kant’ın Felsefesi, çev. Takiyettin Mengüşoğlu, 6. bs, Ankara,
Doğu Batı Yayınları, 2014.
Işıktaç,
Yasemin: Hukuk Felsefesi, 5. bs, İstanbul, Filiz Kitabevi, 2018.
———: “Hukuk
Felsefesi Açısından Yeni Kantçı Yaklaşımların Türkiye’deki Yansımaları”, HFSA
11. Kitap, ed. Hayrettin Ökçesiz, İstanbul, İstanbul Barosu Yayınları,
2005, s. 138-154.
———: “Yeni
Kantçı İstanbul Okulu”, I. Türk Hukuk Tarihi Kongresi Bildirileri, ed.
Fethi Gedikli, 1. bs, İstanbul, On İki Levha Yayıncılık, 2014, s. 517-539.
Kant,
Immanuel: Arı Usun Eleştirisi: = Kritik Der Reinen Vernunft. 1781-1787,
çev. Aziz Yardımlı, 1. bs, Istanbul, İdea Yayınevi, 1993.
———: Gelecekte
Bilim Olarak Ortaya Çıkabilecek Her Metafiziğe Prolegomena: = Prolegomena Zu
Einer Jeden Künftigen Metaphysik Die Als Wissenschaft Wird Auftreten Können,
çev. Ioanna Kuçuradi, 3. bs, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu, 2002.
———: Pratik
Aklın Eleştirisi: = Kritik Der Praktischen Vernunft, çev. Ioanna Kuçuradi,
3. bs, Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu, 1999.
———: Yargı
Yetisinin Eleştirisi: = Kritik Des Urteilskraft, çev. Aziz Yardımlı, 1. bs,
İstanbul, İdea Yayınevi, 2006.
Kelsen, Hans:
“Adalet Nedir?”, çev. Ali Acar, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, No:
107, 2013, s. 431-454.
Keyman,
Selahattin: “Hukukun Bilimselliği Üzerine”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk
Fakültesi Dergisi, C. ?, No: ?, 2001, s. 421-432.
Kühl, C.
Kristian: “Radbruch Formülü”, çev. Mehmet Ozansü, İstanbul Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Mecmuası, C. 70, No: 1, 2012, s. 369-374.
Langford
Peter, Ian Bryan, John McGarry, (ed.): Hans Kelsen and the Natural Law
Tradition, 1. bs, Leiden Boston, Brill, Hans Kelsen and the Natural Law
Tradition, 2019.
Luft,
Sebastian: “The Philosophy of the Marburg School: From the Critique of
Scientific Cognition to the Philosophy of Culture”, New Approaches to
Neo-Kantianism, ed. Andrea Staiti, Nicolas de Warren, Cambridge, Cambridge
University Press, 2015, s. 221-239.
Matherne,
Samantha: “Marburg Neo-Kantianism as Philosophy of Culture”, The Philosophy
of Ernst Cassirer: A Novel Assessment, ed. Sebastian Luft, J. Tyler
Friedman, De Gruyter, 2015, s. 201-232.
Metin, Sevtap,
Altan Heper: Ceza Hukuku Felsefesine Katkı: Radbruch Formülü, 1. bs,
İstanbul, Tekin Yayınevi, 2014.
Özlem, Doğan: Kültür
Bilimleri ve Kültür Felsefesi, 1. bs, İstanbul, Notos Kitap, 2012.
———: Max
Weber’de Bilim ve Sosyoloji, 1. bs, İstanbul, Ara Yayıncılık, 1990.
Paulson,
Stanley L.: “On the Background and Significance of Gustav Radbruch’s Post-War
Papers”, Oxford Journal of Legal Studies, C. 26, No: 1, 2006, s. 17-40.
———: “The
Neo-Kantian Dimension of Kelsen’s Pure Theory of Law”, Oxford Journal of
Legal Studies, C. 12, No: 3, 1992, s. 311-332.
Radbruch,
Gustav: “Hukuk Kavramı”, çev. Melike Belkıs Aydın, Anadolu Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 1, No: 2, 2015, s. 144-150.
Raz, Joseph:
“Kelsen’in Temel Norm Kuramı”, çev. Şule Şahin Ceylan, Ankara Üniversitesi
Hukuk Fakültesi Dergisi, C. 62, No: 4, 2013, s. 1169-1194.
Sağlam, Ali:
“Bir Hukuk Teorisyeni Olarak Hans Kelsen ve Düşünceleri Üzerine Bir Çerçeve
Çalışması”, 1. bs, İstanbul, Danışman, 2006, s. 41-48.
Skidelsky,
Edward: Ernst Cassirer: The Last Philosopher of Culture, 1. bs,
Princeton, Princeton Univ. Press, 2011.
Trejo-Mathys,
Jonathan: “Neo-Kantianism in the Philosophy of Law: Its Value and Actuality”, New
Approaches to Neo-Kantianism, Cambridge University Press, 2015, s. 147-170,
doi:10.1017/CBO9781139506717.008.
Uygur, Gülriz:
“Adil Olmayan Kural Karşısında Yargıç: Radbruch Formulü”, Gürgan Çelebican’a
Armağan, 1. bs, Ankara, Ankara Üniversitesi Yayınları, 2011, s. 110-130.
[1] Recep Tayyip
Erdoğan Üniversitesi Hukuk Fakültesi, Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi Anabilim
Dalı Araştırma Görevlisi.
İstanbul
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku doktora öğrencisi.
piralicagri@gmail.com