Rize Ticaret ve Ekonomi Kongresi, Rize, Türkiye, 22 - 23 Ekim 2025, ss.1, (Özet Bildiri)
Bu
çalışma, Türkiye’nin Türk Devletleri Teşkilatı’na (TDT) üye ülkeler
(Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan) ve gözlemci ülkeler
(Macaristan, Türkmenistan) ile olan dış ticaretini 1996–2023 dönemi için panel
çekim modeli çerçevesinde incelemektedir. Odak noktasında, ihracatçı ve
ithalatçı ülke kurumlarının yanı sıra ülkeler arası kurumsal mesafenin yer
aldığı çalışmada, panel en küçük kareler (OLS) ve Poisson Pseudo Maksimum
Olabilirlik (PPML) tahmin yöntemlerinden faydalanılmıştır.
OLS
ve ülkeye özgü sabit etkilerin dahil edilmediği PPML sonuçlarına göre, Türkiye
ile TDT ülkeleri arasındaki dış ticaret; ülkelerin gayri safi yurtiçi
hasılaları (GSYİH) tarafından pozitif, ülkeler arası mesafe tarafından ise
negatif yönde etkilenmektedir. Ülkelerin TDT üyesi olması ise ticareti artırıcı
bir unsur olarak öne çıkmaktadır. Öte yandan, hem ihracatçı hem ithalatçı ülke kurumlarının
dış ticareti olumsuz etkilediği, kurumsal mesafenin ise ticareti azaltıcı yönde
etki gösterdiği sonucuna erişilmektedir. Buna karşılık, ihracatçı ve ithalatçı ülke
sabit etkilerinin dahil edildiği PPML analizinde farklı bir tablo ortaya çıkmıştır.
Bu modelde ülkelerin GSYİH’leri pozitif ve anlamlı etki göstermeye devam
ederken, TDT üyesi olma kukla değişkeni anlamsız hâle gelmiştir. Analiz
sonucunda, ihracatçı ülke kurumlarının etkisinin ortadan kalktığı; ithalatçı ülke
kurumlarının etkisinin ise anlamlı ve pozitif olduğu görülmüştür. Kurumsal
mesafe ile dış ticaret arasındaki ilişkinin de pozitif çıkması, ithalatçı ülkelerin
kurumsal kalitesinin Türkiye’nin bu ülkeler ile olan ticareti açısından önemli
bir belirleyici olduğunu göstermektedir.
Sonuçlar,
yöntemsel tercihlere duyarlılığı vurgulamakta; ülkeye özgü sabit etkiler dikkate
alınmadığında kurumsal göstergelerin etkilerinin yanıltıcı olabildiğini ortaya
koymaktadır. Bu hâliyle çalışma, Türkiye ve TDT ülkeleri arasındaki ticari
ilişkilerde kurumların rolünü öne çıkararak mevcut literatürden ayrışmaktadır. Böylece,
iktisadi büyüklükler ve mesafe gibi geleneksel değişkenlerin ötesinde, kurumsal
faktörlerin Türkiye ile TDT ülkeleri arasındaki ticari ilişkileri şekillendiren
önemli bir unsur olduğu ortaya konmuştur.