10. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Rize, Türkiye, 9 - 11 Haziran 2022, ss.81-82, (Özet Bildiri)
Türkiye’deki Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Lisans Programlarının Öğrenme Çıktılarının Analizi: Nasıl Bir Sosyal Bilgiler Öğretmeni İsteniyor? Çiğdem Baki Pala Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi cigdem.bakipala@erdogan.edu.tr Özet Program çıktıları ilgili programı başarıyla tamamlayan öğrencilerin sahip olacağı temel özellikleri tanımlar. Başka bir deyişle eğitim fakülteleri için program çıktıları, hangi niteliklere sahip öğretmenler yetiştireceğiz? sorusunun cevabını verir. Program çıktılarının hazırlanması veya revize edilmesi program geliştirmenin önemli aşamalarındandır. Program çıktıları belirlendikten sonra bu çıktılara ulaşmak için hangi derslerin verilmesi gerektiğine karar verilir. Dolayısıyla programda açılacak derslerden önce program çıktılarının belirlenmesi gerekir. Ayrıca program çıktıları program geliştirme süreci kapsamında düzenli olarak değerlendirilmeli ve ihtiyaçlara göre revize edilmelidir. Bilindiği gibi YÖK’ün eğitim fakültelerine yetki devri kararı ile artık eğitim fakülteleri yürürlükteki öğretim programlarını gözden geçirmek, değerlendirmek ve geliştirmekten sorumludur. Buna bağlı olarak bazı fakültelerde lisans programı geliştirme çalışmaları başlamıştır. Program geliştirme süreci mevcut uygulamaları çeşitli açılardan değerlendirmeyi gerektiren bir süreçtir. Bu araştırmada mevcut sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programlarının program çıktıları incelenmektedir. Araştırma sonunda program çıktılarının analizi ile Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programlarının nasıl bir sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirmeyi hedeflediğinin betimlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada var olan durumu olduğu şekliyle betimlemeye imkan sağlayan tarama yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle farklı üniversitelerdeki sosyal bilgiler öğretmenliği lisans öğretim programlarının öğrenme çıktılarına erişilmiştir. Öğrenme çıktıları içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrenme çıktılarında meslek bilgisi, genel kültür bilgisi ve alan bilgisine sahip olma, Türk eğitim sistemini bilme, Türkçeyi güzel kullanabilme, yabancı dil bilgisi gibi genel özelliklerin ön plana çıktığı görülmektedir.