1925 Yılında Yayımlanan Küçük Mektebliye Yeni Millî Kırâ at Kitabının İncelenmesi ve Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Gökçe B.

Uluslararası Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, cilt.1, sa.2, ss.1-39, 2012 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı; 1925 yılında Köprülüzâde Mehmet Fuat tarafından “İlk mekteblerin birinci sınıflarında tedrîs edilmek üzere” yazılan “Küçük Mektebliye: Yeni Millî Kırâ’at” adlı eski harfli kitabı, yeni yazıya aktarmak, çözümlemek ve çeşitli açılardan değerlendirmektir. Bu nedenle çalışma, nitel yapıda olup doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın evrenini “Küçük Mektebliye: Yeni Millî Kırâ’at” kitabında yer alan 27 metin oluşturmaktadır. Öncelikle bu metinler, çeviri yazı özelliklerine uygun olarak Türkçeye aktarılmış; içerik çözümlemesi yapılarak ileti, dil ve anlatım özellikleri saptanmıştır. Türkçe Öğretiminin tarihsel süreci içinde özellikle “okuma eğitimi” açısından değer taşıyan bu kıraat kitabı, dönemin İlk Mekteb Kitapları Tetkik Komisyonunun Kırâ’at Kitabları Hakkındaki Raporu (1926) ile karşılaştırılmış; çeşitli açılardan değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda “Küçük Mektebliye: Yeni Millî Kırâ’at” kitabının; “1924 İlk Mektep Müfredat Programı”na genel anlamda uygun olduğu, metinlerin biçim ve içerik yönüyle kolaydan zora doğru sıralandığı, hedef kitlenin okuma becerisini geliştirecek nitelikte olduğu ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretimi Tarihi, Kıraat, Okuma Eğitimi.