15. INTERNATIONAL ACADEMIC STUDIES CONFERENCE, Ankara, Türkiye, 26 - 27 Aralık 2024
Dünya genelinde doğal veya yapay olarak açılan önemli deniz geçitleri
olarak nitelendirilen boğazlar ve kanallar, deniz ticaret hacminin önemli bir
kısmının gerçekleştiği yerlerdir. Bu bağlamda boğazlar ve kanallar,
bulundukları ülkelerin stratejik konumlarını da önemli ölçüde etkilemektedir.
Özellikle sonradan inşa edilen Panama ve Süveyş kanalları, gemilerin deniz
yollarında kat ettikleri mesafeleri önemli ölçüde kısaltmıştır. Dünyada 48
önemli kanal ve boğaz bulunmaktadır. Tüm bu kanal ve boğazlardan elde edilen
geçiş ücretleri, ülkeleri için önemli bir gelir kaynağıdır. En önemli deniz
geçişleri arasında yer alan Panama ve Süveyş kanallarının geçiş ücretleri,
geminin büyüklüğüne göre 100.000 ila 250.000 $ ve 16.000 ila 164.000 $ arasında
değişmektedir. 2024 yılında, ortalama 11.000 GRT gros tonajlı ortalama bir
ticaret gemisinin Türk Boğazlarından (İstanbul Boğazı ve Çanakkale Boğazı)
uğraksız geçiş ücreti yaklaşık 20.000 $'dır. Bu su yolları deniz taşımacılığını
kolaylaştırarak taşımacılığı hızlandırır ve maliyetleri düşürür. Sonuç olarak,
Boğazlar ve kanallar küresel deniz trafiği için kilit merkezlerdir.
Straits and canals, described as essential sea passages
opened naturally or artificially throughout the world, are where a significant
part of the maritime trade volume is realized. In this context, straits and
canals also significantly affect the strategic position of the countries they
are located. Especially the Panama and Suez canals, built later, have
significantly shortened the distances travelled by ships on sea routes. There
are 48 significant canals and straits in the world. The tolls collected from
all these canals and straits are an essential source of income for their
countries. The Panama and Suez canals, among the most critical sea passages,
have tolls ranging from 100.000 to 250.000 $ and 16.000 to 164.000 $, depending
on the size of the vessel. In 2024, the non-stop passage charge of an average
merchant vessel of 11.000 GRT gross tonnage through the Turkish Straits
(Bosphorus and Dardanelles) is approximately $20.000. These waterways
facilitate maritime transport, speeding up transport and reducing costs. As a
result, the straits and canals are key centres for global maritime traffic.