Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.18, sa.3, ss.1360-1377, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada Yaratıcı Problem Çözme Özellikleri Envanteri (YPÇÖE)’nin Türkçeye uyarlama
çalışmasını yapmak ve ortaokul öğrencilerinin yaratıcı problem çözme özelliklerini ortaya
çıkarmaya yönelik bir ölçme aracı elde etmek amaçlanmıştır. Bu çalışma kapsamında kullanılan
YPÇÖE, Lin (2010) tarafından geliştirilmiş ve öğrencilerin yaratıcı problem çözme özelliklerini
ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Özgün envanter, 5’li likert tipinde olup 49 maddeden ve
yakınsak düşünme, ıraksak düşünme, motivasyon, çevre, genel bilgi ve beceriler olmak üzere beş
faktörden oluşmaktadır. Yine Lin (2010) tarafından yapılan değişiklikler ile bu ölçek 40 maddeye
indirilmiştir. Envanterin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmaları sırasında öncelikle dilsel
eşdeğerlilik çalışması yapılmıştır. Daha sonra geçerlik ve güvenirliği için sırasıyla Doğrulayıcı
Faktör Analizi (DFA) ve güvenirlik katsayısı Cronbach α yapılmış ve ölçeğin orijinal ölçekteki
gibi beş faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya farklı illerde öğrenim gören
856 tane ortaokul öğrencisi dahil edilmiştir. Çalışma sonuçları, Türkçeye uyarlanan 40 maddelik
YPÇÖE’nin ortaokul düzeyindeki öğrencilerin yaratıcı problem çözme özelliklerinin
belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelimeler: Yaratıcı problem çözme, geçerlilik, güvenilirlik
This study aims to make an adaptation study of Creative Problem Solving Attribute Inventory
(CPSAI) to Turkish and to obtain a measurement tool for revealing the creative problem solving
characteristics of secondary school students. The CPSAI which is used in the study is developed
by Lin (2010) and aimed to reveal the creative problem solving characteristics of the students. The
original inventory is of the 5-point Likert type, consists of 49 items and five factors: convergent
thinking, divergent thinking, motivation, environment, general knowledge and skills. As a result of
the changes made by Lin (2010), this scale has been reduced to 40 items. During the Turkish
validity and reliability studies of the inventory, primarily linguistic equivalence studies were
conducted. The validity and reliability of the scale was respectively measured with Confirmatory
Factor Analysis and the reliability coefficient obtained with Cronbach α and the results showed that
the scale has a five-factor structure as in the original version. Totally 856 secondary school students
studying in different provinces have been included for the research. The results of the study reveal
that Turkish-adapted CPSAI consists of 40 items is a valid and reliable measurement tool that can
be used to determine creative problem solving characteristics of secondary school students.
Key Words: Creative problem solving, validity, reliability