3rd International Conference on Applied Engineering and Natural Sciences, Konya, Türkiye, 20 - 23 Temmuz 2022, ss.2364
Günümüzde, 1xxx alüminyum alaşımları yüksek özgül
mukavemeti, mükemmel işlenebilirliği sayesinde gemi inşa, elektrik ve havacılık
endüstrisinde kullanılmaktadır. Bu alaşımların en popüler örneği Al 1050
alaşımlarıdır. Ancak söz konusu alaşımın düşük sertlik ve aşınma performansı,
uygulama alanlarını sınırlandırmaktadır. Bu dezavantajların önüne geçilebilmesi
amacıyla bazı tane inceltme teknikleri uygulanmaktadır. Bu teknikler arasında,
zaman içerisinde sürtünme karıştırma kaynağının bir türevi olan sürtünme
karıştırma işlemi aşırı plastik deformasyon yöntemi olarak dikkat çekmiştir. Bu
çalışmada ise söz konusu sürtünme karıştırma işleminin (SKİ) Al1050 alaşımının,
sertlik ve atmosfer ve vakum ortamındaki sürtünme ve aşınma performansına
etkisi incelenmiştir. Bu doğrultuda, Al 1050 alaşımının yüzeyine 1000 dev/dk
takım dönme hızı, 35 mm/dk ilerleme hızı ve 2500 N baskı kuvveti parametreleri
ile SKİ uygulanmıştır. Numunelerin sertlik ve aşınma performansı, mikrosertlik
ve 2 farklı koşulda ( atmosfer-vakum) bilye disk tipi aşınma test yöntemleri kullanılarak
tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara bakıldığında, içyapı homojenizasyonu
sayesinde işlemsiz numunenin sertliği 45 HV0,01 değerinden 65 HV0,01
değerine artırılmıştır. Bununla birlikte aşınma testleri sonrasında her
iki ortamda da alaşımın aşınma performansı geliştirilmiş olup, atmosfer
ortamındaki artışın daha çarpıcı olduğu belirlenmiştir. Atmosfer ortamında
yapıda oluşan Al2O3 tabakası kendinden yağlayıcı özelliği
sergileyerek aşınmanın vakum ortamına göre daha düşük kalmasını sağlamıştır. Ayrıca,
atmosfer ortamındaki etkin aşınma mekanizması abrazif aşınma iken, vakum
ortamında ise baskın aşınma mekanizması kütle transferidir.