Sahnedeki Sayılar: Bir Matematik Tiyatrosunun tasarımı, uygulaması ve değerlendirilmesi


Güveli E.

EJER 2025, Ağrı, Türkiye, 25 - 28 Haziran 2025, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ağrı
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tiyatro, duygusal ifade, yaratıcılık, işbirliği ve problem çözme becerilerini geliştiren dinamik ve ilgi çekici bir sanat formudur (Vega, Harding, 2014; Jarrah, 2019; Hudak, 2023). Matematiksel kavramlar, doğası gereği soyuttur. Sayılar, şekiller, fonksiyonlar, cebir gibi soyut kavramları içerir. Öğrenciler için bu soyutluğu anlamlandırmak ve içselleştirmek zaman zaman zor ve sıkıcı olabilir. İşte tam bu noktada tiyatro, matematiksel kavramlara somut bir zemin sunarak devreye girer. Tiyatro ile sayılar, tek başlarına soyut semboller olmaktan çıkarak, bir hikayenin kahramanları ile daha anlamlı hale gelebilir. Bu çalışma, tiyatronun spektaküler çatısı altında, anlaşılması zor olan irrasyonel sayıları, ortaya çıkış süreciyle ilişkilendirerek anlamlandırmayı, seyircide bıraktığı izlenimden yola çıkarak, akılda kalıcılık, ilgi, merak, canlandırma, mizah ile öğrenmeyi farklı bir perspektifle araştırmayı gaye edinmiştir. Bu ve benzer araştırmalar, tiyatro temelli yaklaşımlar gibi yenilikçi pedagoji sayesinde, matematik eğitimini zenginleştirmeyi, öğrencileri hem akademik başarı için gereken analitik becerilerle hem de kişisel gelişim için gereken duygusal yeterliliklerle donatmayı sağlayacaktır.