Morfolojik Sentez Odaklı Karakter Tasarım Uygulaması Gerçekçilik (9-12 Yaş) Dönemi Çocukların Deneyimleri


Creative Commons License

Çay R.

XII International Eurasian Educational Research Congress, Ağrı, Türkiye, 25 - 28 Haziran 2025, ss.1-10, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ağrı
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-10
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Morfolojik Sentez Odaklı Karakter Tasarım Uygulaması: Gerçekçilik (9-12 Yaş) Dönemi Çocukların Deneyimleri

 

Ruhi Çay

 

Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi

 

Problem Durumu

Gerçekçilik (9-12 yaş) döneminde, kendini topluma ait hisseden çocuğun çizgileri çevresel etkilere göre değişim gösterebilmektedir. Çizgilerde ayrıntı ve gerçekçilik kaygısı görülmekle birlikte tercih edilen renklerin de gerçeğe uygun olarak seçildiği dikkat çekmektedir. Ayrıca erken evrelerin aksine çocuğun içinde bulunduğu çevresel ve kültürel olgulara bağlı kaygıların artması nedeniyle özgür tavrın da kısıtlandığı söylenebilmektedir (Yavuzer, 2017). Bu evreye sahip çocuklar, resimlerinde yansıttıkları konuları gerçek konular ile kıyaslama gayretine girdiklerinden dolayı kaygıyla beraber resim yapma isteklerinde de azalma yaşanabilmektedir. Bu durumun en büyük nedenlerinden birisi olarak mükemmeliyet kaygısı ön plana çıkmaktadır (Narin, Erdem ve Boran, 2017). Dolayısıyla bu tip kaygıları azaltmak için öncelikli olarak gelişim evrelerine hâkim olmak ve çıktılara göre çocuğu yönlendirmenin anlamlı olabileceği düşünülmektedir. Bunun yanında çocukların yaptıkları resimlerde, dönem gereği görsel ve işitsel açıdan akılda kalıcılığı destekleyen bilgisayar oyunları ve çizgi filmlere ait karakterlerin benzetme kaygısı ile resmedildiği dikkat çekmektedir. Çünkü çizgi filmler ve dijital oyunlar, görsel sanat platformları olarak çocukların sıklıkla kullandıkları ve faydalandıkları ortamlardır. Nitekim çocuklara hitap eden bu ortamlar, çocukların hayal dünyalarını da doğrudan etkilemektedir (Yazıcı, Yaman Baydar ve Kandır, 2019). Dahası bu ortamlar çocukların davranışlarını, düşüncelerini, kültürel gelişimlerini ve rol model tutumlarını da etkileyebilmektedir (Oruç, Tecim ve Özyürek, 2011). Literatürdeki bazı araştırmalar, gerçekçilik ve benzetme kaygısının, çocukları şablon resimlere sürüklediğini göstermektedir. Dolayısıyla bu tip yaşantıların çocuklarda özgüven duygusunun azalması ve yaratıcılığa ket vurulması gibi olumsuz kazanımlara sebep olduğu söylenebilmektedir (Yılmaz, 2010). Bu bağlamda araştırma, bir müdahale programı geliştirilerek yaratıcı düşünme tekniklerinden biri olan morfolojik sentez tekniğinin, gerçekçilik (9-12 yaş) dönemi çocukların karakter tasarımlarına olan etkilerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.

Araştırma Yöntemi

Bu araştırma, morfolojik sentez tekniğinin, gerçekçilik dönemi (9-12 yaş) çocukların karakter tasarımı üzerindeki etkilerini ve deneyimlerini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda, bir eğitim programı planlanmış ve çocukların müdahale öncesi ve sonrası tasarım süreçlerinde yaşadıkları deneyimler incelenmiştir. Buradan hareketle araştırma, nitel araştırma yöntemine göre gerçekleştirilmiş ve olgubilim deseni kullanılarak yürütülmüştür. Olgubilim, farkında olunan ancak derinlemesine ve ayrıntılı bir anlayışa sahip olunmayan olgulara odaklanırken (Yıldırım ve Şimşek, 2021); aynı zamanda bireylerin herhangi bir yaşantıyı nasıl deneyimlediklerini ve bunu nasıl anlamlandırdıklarını keşfetmektedir (Ceylan Çapar ve Ceylan, 2022). Bu kapsamda, çocukların müdahale öncesi ve sonrası karakter tasarımı deneyimlerinde morfolojik sentezin etkililiğine yönelik deneyimlerin incelenmesi için araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verilerine yarı yapılandırılmış görüşmelerle ulaşılmıştır ve çocukların görüşme sorularına verdikleri yanıtlar içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir (Büyüköztürk vd. 2015). Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örnekleme göre seçilen 20 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmaya dahil edilen çocukların dahil edilme kriteri ‘‘9-12 yaş aralığında olmaları’’dır. Çocuklar 18 yaş altında olduğu için veli onam formu alınmış ve çocuklar K1,K2,K3… şeklinde kodlanmıştır.

Beklenen/Geçici Sonuçlar

Bu araştırma, morfolojik sentez tekniğinin, gerçekçilik dönemi (9-12 yaş) çocukların karakter tasarımı üzerindeki etkilerini ve deneyimlerini ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Müdahale öncesi ve sonrası uygulama süreçlerine bağlı olarak çocuklarla yapılan görüşmeler neticesinde 7 farklı tema ortaya çıkmıştır. Bunlar; müdahale öncesinde “zorlayıcı ve düşündürücü’’, “yaratıcılık ve esinlenme”, “duygusal dışavurum” temaları olmuştur. İlgili temalar kapsamında elde edilen bulgular çocukların müdahale öncesi karakter tasarımı yaparken zorlandıklarını ve çok düşündüklerini, yaratıcı bir karakter ortaya koyamadıklarını, ne yapacaklarını bilemediklerini, dijital mecralardan esinlendiklerini ve sıkıcı bir süreç yaşadıklarını göstermektedir. Müdahale sonrası karakter tasarım sürecinin ardından yapılan görüşmeler neticesinde ise “morfolojik senteze bakış”, “yaratıcılık ve özgünlük”, “planlı ve eğlenceli”, “mekân ve hikâye oluşturma” temaları ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgular incelendiğinde çocuklar morfolojik sentez tekniğine yönelik olarak olumlu değerlendirmelerde bulunmuştur. Özellikle yaratıcılık ve özgünlük açısından tekniğin çocuklara katkı sağladığı, daha planlı ilerleme, eğlenceli vakit geçirme ve karaktere uygun bir hikâye ve mekân oluşturmada etkili olduğu saptanmıştır. Mevcut sonuçlara göre, morfolojik sentez tekniği aracılığıyla çocukların yaratıcılığının ve özgür düşünme becerilerinin geliştirilebileceği, şablon resimlere olan yanlış algının farkına varılarak çevresel kaygının azaltılabileceği ifade edilebilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Çocuk resmi, Gerçekçilik (9-12) yaş dönemi, Karakter tasarımı, Morfolojik sentez, Özgünlük 

 

Kaynakça

Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (19. b.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Ceylan Çapar, M., & Ceylan, M. (2022). Durum Çalışması ve Olgubilim Desenlerinin Karşılaştırılması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 295-312. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227359

Narin, H., Erdem, Ö. & Boran, B. (2017). The imitation concern of children (9-12 years of age) in realism stage. Sanat Eğitimi, 5(2), 267-282

Oruç, C., Tecim, E. ve Özyürek, H. (2011) . Okul öncesi dönem çocuğunun kişilik gelişiminde rol modellik ve çizgi filmler. Ekev Akademi Dergisi, 15(48), 281-297

Yavuzer, H. (2017). Resimleriyle çocuk. Ankara: Pegem.

Yazıcı, E., Yaman Baydar, İ., & Kandır, A. (2019). Çizgi film ve çocuk: ebeveyn görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 10-19.

Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. b.). Ankara: Seçkin Akademik ve Mesleki Yayınlar.

Yılmaz, M. (2010). Görsel sanatlarda teknik ve yöntemler. Artut, K. (Ed.), Görsel sanatlar eğitiminde özel öğretim yöntemleri (s. 251-298) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.