Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, vol.41, no.2, pp.47-67, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmada, fen
bilimleri öğretmenlerinin karar verme stratejileri bağlamında; sosyobilimsel
konular (SBK) hakkındaki görüşlerini, Hidroelektrik Santraller (HES) ile ilgili
informal muhakeme modlarını, karar verme ve argümantasyon düzeylerini
belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma Artvin ve Rize illerinde görev yapmakta
olan 15 fen bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Temel nitel araştırma
deseninin benimsendiği araştırmada; görüşmeler yoluyla elde edilen veriler
betimsel ve içerik analizlerine tabi tutulmuştur. Öğretmenlerin çoğunun SBK’den
haberdar olmadıkları ve bilgi eksikliğinin olduğu, nehir tipi HES ile ilgili
farklı muhakeme yollarına başvurdukları, karar verme ve argümantasyon
bakımından düşük düzeyde ve yüksek düzeyde becerilere sahip oldukları
belirlenmiştir. Öğretmenlerinin
SBK’de argümantasyon düzeylerinin ve karar verme yetkinliklerinin düşük olması,
sınıf içi argümantasyon deneyimlerinin olmaması veya yetersiz olmasından
kaynaklanabilir. Fen bilimleri
öğretmenlerinin SBK karar verme
stratejilerini geliştirmek için sınıf içi SBK argümantasyon
deneyimlerinin sağlanması, izlenmesi ve uygulamalara ilişkin profesyonel
gelişimlerinin takip edilmesi gerekir.