Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.21, pp.265-286, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
The purpose of this research is to identify the level of the usage of the social
studies student workbooks and the difficulties that are faced during the usage
of workbooks according to teachers’ views. The research was carried out with
the schools in Rize city and its districts in 2010-2011 academic year. A
questionnaire survey was conducted with 80 social studies teachers from 53
different schools. According to the research data there are some problems
about using of the student workbooks during the social studies lessons and
this books are not used according to the curriculum suggestions. The
problems are caused by the quality and contents of workbooks, duration of
lessons, students’ level and physical structures of the classrooms. Some
further suggestions are done to use student workbooks more effectively.
Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin 6. ve 7. sınıf
sosyal bilgiler dersi öğrenci çalışma kitaplarının kullanım durumlarıyla ilgili
görüşlerini tespit etmek ve bu konuda uygulamada karşılaşılan güçlükleri
ortaya koymaktır. Araştırma, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında, Rize ili ve
ilçelerindeki 53 farklı ortaokulda yürütülmüş ve toplam 80 öğretmene
ulaşılmıştır. Nicel yaklaşımla tasarlanan tarama yönteminin esas alındığı
araştırmada veriler anket formları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın
verilerine göre; çalışma kitaplarının niteliği ve içeriği, ders süresi,
öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri ve dersliklerin fiziki yapılarıyla ilgili
sorunlar nedeniyle sosyal bilgiler ders sürecinde, öğrenci çalışma
kitaplarının kullanımıyla ilgili çeşitli problemlerin olduğu ve bu kitapların
sınıf içerisinde programın ön gördüğü şekilde kullanılmadıkları tespit
edilmiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle çalışma kitaplarının daha etkili
kullanılması için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.