Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.10, sa.3, ss.1150-1167, 2021 (Hakemli Dergi)
Kavram yanılgılarını tespit etmenin yollarından biri “Üç aşamalı
testler”dir. Bu testlerde birinci aşamada öğrenciden doğru olan
cevabı seçmesi istenmektedir. İkinci aşamada yaptığı seçimin
açıklamasını yani çözümünü yazması istenmektedir. Üçüncü
aşamada ise bu cevaplarından emin olup olmadığını belirtmesi
istenmektedir. Üç aşamalı testlerin bir ve iki aşamalı testlere kıyasla
öğrencilerin kavram yanılgılarını tespit etmede daha geçerli ve
güvenilir olduğu düşünülmektedir. Üslü ifadeler öğrencilerin hata
yaptıkları ve güçlük yaşadıkları konulardan biridir. Bu düşünceden
hareketle, üslü ifadelerde üç aşamalı kavram testi geliştirme bu
çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Test kavram yanılgısı yanında
öğrencinin bilimsel bilgisini (başarısını), bilgi eksikliğini ve güven
eksikliğini de ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada üç
aşamadan oluşan 20 maddelik bir kavram testi kullanılmıştır. Test,
2017-2018 eğitim-öğretim yılında dört farklı devlet ortaokulunun
sekizinci sınıflarında öğrenim gören toplam 103 öğrenciye
uygulanmıştır. Testin geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş,
madde analizlerini gerçekleştirmek için, öğrencilerin “%27’lik üst
grubu” ile “%27’lik alt grubu” belirlenmiştir. Yapılan analizler
sonucunda madde güçlük katsayıları ve madde ayırtedicilik
katsayıları tespit edilmiştir. Yapılan bu çalışmalar sonucunda bir
madde testten çıkarılmıştır. Daha sonra testin güvenilirliği için
istatistiksel analizler yapılmış ve 19 soruluk testin ilk aşaması için
güvenirlik katsayısı 0,89; ikinci aşaması için 0,92; üçüncü aşaması için
0,91 olarak bulunmuştur. Çalışma sonunda “Üslü İfadeler Kavram
Testinin” güvenilir ve geçerli bir test olduğu kabul edilmiştir.
One way to determining the misconceptions is three-stage tests. In these tests, the
student is asked to mark the correct answer in the first stage. In the second stage, the
option is marked by specifying the justification of the marking. In the third stage, it is
required to indicate whether the students make sure of their answers. It is thought that
three-stage tests determine students' misconceptions more effectively than one-stage
and two-stage tests. Exponential expressions are one of the subjects where students
make mistakes and have difficulty. The purpose of this study is to develop a three-stage
concept test in exponential expressions. The test was applied to 103 students studying
in the eighth grade of four different public middle schools in the 2017-2018 year. The
experts’ opinions were consulted for the content and face validity of the test. To perform
item analysis, the top 27% of the students and the bottom 27% of the students were
determined. As a result of the item analysis, item difficulty indexes and item
discrimination indices were determined. As a result of these studies, 1 item was
excluded from the test. Then, statistical analyzes were made for construct validity and
the reliability coefficient for the first stage of the 19-question test was 0.89, 0.92 for the
second stage, for the third stage; it was found as 0.91. At the end of the study, it was
accepted that the Exponential Expressions Concept Test is a reliable and valid test.