Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, cilt.11, sa.1, ss.20-47, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, sistematik haritalama yoluyla, alanyazında eğitim ve eğitim araştırmaları
kategorisinde duygu ve teknolojiyi bir arada ele alan araştırma makalelerinin, ‘duygunun
tanımı’, ‘temel alınan kuramsal çerçeve,’ ‘teknolojinin ele alındığı bağlam’ ile ilgili olarak analiz
edilmesi; böylece, bir yandan var olan durumun betimlenmesi, bir yandan da araştırmaların
nereye doğru evrildiğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada 2015 - 2019 yılları
arasında SSCI indeksinde taranan dergilerde yayınlanmış olan ve belirlenmiş ölçütlere uyan 75
araştırma makalesi analiz edilmiştir. Analiz sonucunda araştırmaların demografik özellikleri ile
ilgili olarak; en fazla yükseköğretim düzeyinde lisans ve lisansüstü öğrencilerle çalışıldığı;
verilerin, öz bildirime dayalı ölçek ve anket ile toplandığı, bazı çalışmalarda birden fazla veri
toplama yaklaşımının kullandığı belirlenmiştir. 75 makalenin 59’unda duygu ile ilgili tanımlara
yer verilmediği, 55’inde duygu konusunda herhangi bir kuramsal çerçevenin temel alınmadığı,
teknolojinin en çok çevrimiçi öğrenme bağlamında ele alındığı ortaya çıkmıştır. Analiz edilen
araştırmalarda duygu ile ilgili operasyonel tanımların eksikliği, araştırmacının duyguya olan
yaklaşımının ve araştırma sürecini yürütme perspektifinin anlaşılmasında sınırlılığı
beraberinde getirmektedir. Oysa yapılan çalışmalarda kuramsal bir çerçeveden hareket
edilmesinin, ilişkileri içeren mekanizmaların anlaşılması için bir zemin oluşturacağı ileri
sürülebilir. Bu durum, eğitsel bağlamda duygu ve teknoloji konusunda yapılacak çalışmalar için
önceliğin nerede olduğunu ortaya koymaktadır. Sonuç olarak eğitsel bağlamda duygu ve
teknoloji üzerine yapılması planlanan araştırmalarda, araştırmacının perspektifini işlevsel
tanımlamalar, modeller ve temel aldığı kuramsal çerçeve üzerinden ortaya konulmasına
gereksinim olduğu ifade edilebilir.