ITTES, Elazığ, Türkiye, 6 - 08 Ekim 2016, (Özet Bildiri)
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin ortaya çıkmasıyla 21.yüzyıl vatandaşının sahip olması gereken beceriler 20.yüzyılda sahip olması gereken becerilerden farklılaşmıştır. Bunun sonucu olarak da okulların işlevleri, örgütlenmeleri ve işleyişleri, eğitim programlarının içeriği, yöneticilerin ve öğretmenlerin var olan rolleri çağın getirdiği yenilikleri içine alacak şekilde değişmeye başlamıştır. Bireylerin sadece teknolojiden haberdar edilmesine yönelik verilen eğitimlerin tek başına yeterli olmadığından hareketle, bir problemle karşılaştığında çözüm yolları bulabilen ya da üretebilen dijital yeterlik ve becerilere sahip bireylerin yetiştirilmesi ön plana çıkmıştır. Günümüzde bireylerin ihtiyaç duyulan dijital beceri ve yeterliklerini tanımlamak için bilgi ve iletişim teknolojileri becerileri, teknoloji becerileri, medya okuryazarlığı ve dijital beceriler gibi çeşitli terimler kullanılmaktadır. Dijital yeterlik kavramının tanımının açık ve anlaşılır bir şekilde yapılması, dijital yeterlik adı altında bireylerden beklenilen becerilerin net bir şekilde ortaya koyulması toplumun her kesiminde olduğu gibi eğitim alanında doğru kararlar alınması için gerekli bir durumdur. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı 21.yüzyıl gereksinimleri doğrultusunda Avrupa Birliği tarafından bireylerin dijital yeterlik düzeylerini belirlemek amacıyla oluşturduğu Dijital Yeterlikler Ölçeğinin(DYÖ) pratikteki uygunluğunu belirlemektir. Ölçme aracının öğretmen adaylarının dijital yeterliklerini belirlemeye yönelik oluşturulan ölçeğin Türkçeye uyarlanmasını gerçekleştirmektir. Orijinali İngilizce olan ölçme aracı AB Türkiye ofisi tarafından ve ayrıca araştırmacılar tarafından Türkçeye uyarlaması yapılan ölçme aracının faktör yapısını belirlemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizine tabi utulmuştur. 239 öğretmen adayı(kız=157, erkek=82) ile gerçekleştirilen araştırmanın verileri katılımcılara ölçüm maddeleri ve demokrafik özellikleri barındıran bir ölçme paketi ile toplanmıştır. Teorik olarak toplam beş faktör ve 3 farklı kullanıcı düzeyinde oluşturan ölçme aracı bu çalışmada temel kullanıcı seviyesinde test edilmiştir. Model uyum iyiliği indeks sonuçlar ise χ2 = 384.901, df=178 (χ2/df=2.162), TLI=.915, CFI=.928, SRMR=.055 ve RMSEA=.070 kabul edilebilir değerlere sahiptir. Analiz sonucunda ölçme aracı temel kullanıcı düzeyinde; Bilgi işlem( 4 madde), iletişim(5 madde), içerik oluşturma(4 madde), güvenlik(4 madde) ve problem çözme(4 madde) faktörlerinden oluştuğu tespit edilmiştir. Bundan sonraki araştırmalar için ölçüm modelinin değişmezliği ve diğer kullanıcı seviyelerindeki faktörel yapısının doğrulatılması önerilmektedir.