3rd International Conference on Educational Technology and Online Learning – ICETOL 2023, Eskişehir, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2024
Yaşam boyu öğrenme
becerileri, sürekli değişen ve gelişen dünyada temel öneme sahip 21. yüzyıl
yetkinliklerindendir. Sürekli mesleki gelişim, öğretmenlik mesleğinin temel
gerekliliğidir. Bilgi ve bilgi edinme yöntemlerinin değiştiği bir dünyada,
öğretmenler için yaşam boyu öğrenme kaçınılmazdır. Yaşam boyu öğrenme
becerilerinin alışkanlık haline gelmesi adına mesleğe geçiş yapmadan bu
felsefeyi öğretmen adaylarının içselleştirmesi gerekmektedir. Bu kapsamda ilgili çalışmada MOOC kullanan 452
öğretmen adayı incelenmiştir. Çalışmanın amacı yüksek/düşük öz düzenleyici
öğrenme, yaşam boyu öğrenme grubunda olmanın, branşın, cinsiyetin, MOOC
kullanım amacının, öz-düzenleyici öğrenme, çevrimiçi öğrenme engelleri ve yaşam
boyu öğrenme üzerinde anlamlı etkisi olup olmadığını incelemektir.
Nedensel karşılaştırma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Öz
düzenleme, çevrimiçi öğrenme öğrenci engelleri, yaşam boyu öğrenme gruplarını
oluşturmak için hiyerarşik ve k-means kümeleme analizleri yapılmıştır. Çalışmanın
bağımsız değişkenlerini öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme grupları, cinsiyet,
MOOC kullanım amacı, branş, bağımlı değişkenleri öz-düzenleyici öğrenme,
çevrimiçi öğrenme öğrenci engelleri, yaşamboyu öğrenme eğilimi oluşturmaktadır.
Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenler üzerindeki etkisini tespit etmek
için MANOVA analizi uygulanmıştır.
Analizler sonucunda yüksek/düşük öz düzenleyici öğrenme
ve yaşam boyu öğrenme gruplarında olmanın bağımlı değişkenler üzerinde anlamlı
etkisi olduğu görülmüştür. Cinsiyetin bağımlı değişkenler üzerinde anlamlı
etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Çalışma, öz-düzenleme ve yaşam boyu öğrenme
eğilimi gruplarının etkileşiminin, bağımlı değişkenler üzerinde anlamlı bir
etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, yaşam boyu grup*cinsiyet, kullanım
amacı*cinsiyet, öz düzenleme grupları*kullanım amacı*cinsiyet, öz-düzenleme
grup*branş*cinsiyet etkileşimlerinin bağımlı değişkenler üzerinde anlamlı bir
etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar ışığında MOOC tasarımlarına öz
düzenlemeyi ve alt boyutlarını destekleyip geliştirecek NoteMyProgress,
Learning Tracker gibi müdahaleler eklenebilir. Ayrıca motivasyonu artırmak için
yüzyüze çalışma grupları, öğrenme desteğinin sağlanması (scaffolding) ve
oyunlaştırmanın (gamification) tasarımlarda kullanılması önerilmektedir.