EKEV AKADEMİ DERGİSİ, sa.103, ss.307-330, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu çalışma, Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Finlandiya, Singapur ve Türkiye’nin ortaokul matematik (2018) öğretim programlarını geometri ve ölçme öğrenme alanları bağlamında karşılaştırmayı amaçlamaktadır. İlgili öğretim programlarının seçilmesinin altında yatan sebep uluslararası sınavlarda başarı sıralamalarının üstlerde yer bulmasıdır. Araştırmada, bu ülkelerin öğretim programlarındaki kazanımlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve uluslararası değerlendirme sınavlarındaki başarıları ile ilişkilendirilmiştir. Özellikle, ülkelerin program yapıları, öğretim programlarının genel amaçları, kazanım sayıları ve konu başlıklarının sınıf düzeylerine göre dağılımı detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Elde edilen bulgular, Türkiye'nin geometri ve ölçme öğrenme alanında diğer ülkelere göre daha fazla kazanıma yer verdiğini, ancak bu kazanımların uygulanabilirliği ve kavramsal derinlik açısından eksiklikler taşıdığını göstermiştir. Singapur, bu öğrenme alanında en yüksek başarı oranına sahip ülke olarak dikkat çekerken, ABD ve Finlandiya daha genel ve esnek yapılarla öne çıkmıştır. Ayrıca Türkiye dışındaki öğretim programlarındaki ABD, Finlandiya ve Singapur öğretim programlarında günlük yaşam ile geometri ve ölçme kazanımlarının ilişkilendirme gücünün daha iyi düzeyde olduğu bu durumun ülkemizde kazanımların içeriğinde sınırlılık teşkil eden bir durum olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma ile ülkemizde öğretim programlarında yapılan değişikliklerde dikkat çekebilecek durumların ortaya çıkarılması sonucunda alana katkı sağlaması beklenmektedir.
This study aims to compare the secondary school mathematics curriculum of the United States of America (USA), Finland, Singapore, and Türkiye (2018) in the context of geometry and measurement learning domains. The underlying reason behind the selection of these curriculum is their high ranking in international examinations. In the study, the objectives in the curriculum of these countries were examined by content analysis method and associated with their achievements in international assessment exams. In particular, the curriculum structures of the countries, the general objectives of the curriculum, the number of objectives and the distribution of topics according to grade levels were examined in detail. The findings show that Türkiye includes more objectives in geometry and measurement learning domain compared to other countries, but these objectives have deficiencies in terms of applicability and conceptual depth. Singapore stood out as the country with the highest success rate in this learning domain, while the USA and Finland stood out with more general and flexible structures. Furthermore, it has been determined that the integration of geometry and measurement learning outcomes with real-life contexts is considerably stronger in the curricula of the United States, Finland, and Singapore. This reveals a limitation in the content of the learning outcomes in the Turkish curriculum.. This study is expected to contribute to the field as a result of revealing the situations that may attract attention in the changes made in the curriculum in our country.