İlkokul Öğrencilerinin Sabır Değeri Algılarının Yazılı Anlatım Yansımaları


Karabacak N.

International Conference On New Horizons in Education (INTE), California, Amerika Birleşik Devletleri, 23 - 24 Ağustos 2024, ss.89-96

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: California
  • Basıldığı Ülke: Amerika Birleşik Devletleri
  • Sayfa Sayıları: ss.89-96
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Değerler, bireylerin davranışlarını belirleyen rehberdir. Okul, toplumsal değerlerin kazandırıldığı sosyal bir kurumdur. Bu bağlamda bireylerin değerlerinin davranışa dönüşmesinde okullar sosyal kurum olarak yerini almaktadır. Çocuklar kazanmış oldukları değerleri davranışları yoluyla, sözlü, yazılı ifade biçimiyle ve çizim yoluyla geri yansıtmaktadır. Davranışların yansımasındaki bu araçlar, çocukların kazanmış oldukları değerlerin değerlendirilmesinin bir bölümünü oluşturmaktadır. Covid 19 üzerine alan yazında yapılan araştırmalar da farklı kademelerdeki öğrencilerin sabırsız davranışlar ortaya koydukları, çok çabuk sıkıldıklarına bağlı olarak dikkatlerini toplayamadıkları tespit edilmiştir. Yapılan bu açıklamalar bağlamında, Covid 19 sürecini de yaşayan günümüzün ilkokul öğrencilerinin sabır değerini nasıl yansıttıklarının incelenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Nitel desenlemenin doğasına uygun olarak yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Sabır değeriyle ilgili çalışmanın uygulaması araştırmacı tarafından hazırlanan içerik ve yönerge bağlamında Milli Eğitim Bakanlığı Rize İl Milli Eğitim Müdürlüğünden uygulama izni alınan kamuya bağlı ilkokul dördüncü sınıfta gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda öğrencilere içerisinde sabır değerini bulunduran senaryo tabanlı sorular sorularak sabır değeriyle ilgili düşüncelerini yansıtan yazılı anlatım yapmaları istenmiştir. Nitel paradigmaya dayalı çalışmanın verileri, olgubilim deseni kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için Recep Tayyip Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan etik kurul onayı alınmıştır. Araştırma gönüllülük esasına dayalıdır. Sabır değerinin boyutlarını ortaya koyan dört farklı senaryo sorusu hazırlanmıştır. Verilerin tematik analizi içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, tema ve alt temalar altında toplanıp haritalandırılmıştır. Araştırmada, nitel verilerin ses dökümünde ve analizinde bilgisayar destekli nitel veri analizi programı Nvivo 14’den faydalanılmıştır. 

Values are guides that determine the behaviour of individuals. School is a social institution where social values are acquired. In this context, schools take their place as a social institution in the transformation of individuals' values into behaviour. Children reflect back the values they have acquired through their behaviours, verbal and written expressions and drawings. These tools in the reflection of behaviours constitute a part of the evaluation of the values acquired by children. In the studies conducted in the literature on Covid 19, it was determined that students at different levels exhibited impatient behaviours and could not concentrate their attention due to being bored very quickly. In the context of these explanations, there is a need to examine how today's primary school students, who also experience the Covid 19 process, reflect the value of patience. Semi-structured interview forms were used in accordance with the nature of qualitative design. The implementation of the study on the value of patience was carried out in the context of the content and instructions prepared by the researcher in the fourth grade of the public primary school, for which permission was obtained from the Rize Provincial Directorate of National Education of the Ministry of National Education. For this purpose, scenario-based questions containing the value of patience were asked to the students and they were asked to make a written expression reflecting their thoughts about the value of patience. The data of the study based on qualitative paradigm were collected using phenomenological design. Ethics committee approval was obtained from Recep Tayyip University Social and Human Sciences Ethics Committee for the conduct of the research. The research is based on volunteerism. Four different scenario questions revealing the dimensions of patience value were prepared. The thematic analysis of the data was carried out by content analysis. The data were collected and mapped under themes and sub-themes. In the research, computer-aided qualitative data analysis programme Nvivo 14 was used in the audio transcription and analysis of qualitative data.