International Conference On New Horizons in Education (INTE), California, Amerika Birleşik Devletleri, 23 - 24 Ağustos 2024, ss.89-96
Değerler,
bireylerin davranışlarını belirleyen rehberdir. Okul, toplumsal değerlerin
kazandırıldığı sosyal bir kurumdur. Bu bağlamda bireylerin değerlerinin
davranışa dönüşmesinde okullar sosyal kurum olarak yerini almaktadır. Çocuklar
kazanmış oldukları değerleri davranışları yoluyla, sözlü, yazılı ifade
biçimiyle ve çizim yoluyla geri yansıtmaktadır. Davranışların yansımasındaki bu
araçlar, çocukların kazanmış oldukları değerlerin değerlendirilmesinin bir
bölümünü oluşturmaktadır. Covid 19 üzerine alan yazında yapılan araştırmalar da
farklı kademelerdeki öğrencilerin sabırsız davranışlar ortaya koydukları, çok
çabuk sıkıldıklarına bağlı olarak dikkatlerini toplayamadıkları tespit
edilmiştir. Yapılan bu açıklamalar bağlamında, Covid 19 sürecini de yaşayan günümüzün
ilkokul öğrencilerinin sabır değerini nasıl yansıttıklarının incelenmesine
ihtiyaç duyulmaktadır. Nitel desenlemenin doğasına uygun olarak yarı
yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Sabır değeriyle ilgili
çalışmanın uygulaması araştırmacı tarafından hazırlanan içerik ve yönerge
bağlamında Milli Eğitim Bakanlığı Rize İl Milli Eğitim Müdürlüğünden uygulama
izni alınan kamuya bağlı ilkokul dördüncü sınıfta gerçekleştirilmiştir. Bu amaç
doğrultusunda öğrencilere içerisinde sabır değerini bulunduran senaryo tabanlı
sorular sorularak sabır değeriyle ilgili düşüncelerini yansıtan yazılı anlatım
yapmaları istenmiştir. Nitel paradigmaya dayalı çalışmanın verileri, olgubilim
deseni kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için Recep Tayyip
Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan etik kurul onayı
alınmıştır. Araştırma gönüllülük esasına dayalıdır. Sabır değerinin boyutlarını
ortaya koyan dört farklı senaryo sorusu hazırlanmıştır. Verilerin tematik
analizi içerik analiziyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, tema ve alt temalar
altında toplanıp haritalandırılmıştır. Araştırmada, nitel verilerin ses
dökümünde ve analizinde bilgisayar destekli nitel veri analizi programı Nvivo
14’den faydalanılmıştır.
Values are guides
that determine the behaviour of individuals. School is a social institution
where social values are acquired. In this context, schools take their place as
a social institution in the transformation of individuals' values into
behaviour. Children reflect back the values they have acquired through their
behaviours, verbal and written expressions and drawings. These tools in the
reflection of behaviours constitute a part of the evaluation of the values
acquired by children. In the studies conducted in the literature on Covid 19,
it was determined that students at different levels exhibited impatient behaviours
and could not concentrate their attention due to being bored very quickly. In
the context of these explanations, there is a need to examine how today's
primary school students, who also experience the Covid 19 process, reflect the
value of patience. Semi-structured interview forms were used in accordance with
the nature of qualitative design. The implementation of the study on the value
of patience was carried out in the context of the content and instructions
prepared by the researcher in the fourth grade of the public primary school,
for which permission was obtained from the Rize Provincial Directorate of
National Education of the Ministry of National Education. For this purpose,
scenario-based questions containing the value of patience were asked to the
students and they were asked to make a written expression reflecting their
thoughts about the value of patience. The data of the study based on
qualitative paradigm were collected using phenomenological design. Ethics
committee approval was obtained from Recep Tayyip University Social and Human
Sciences Ethics Committee for the conduct of the research. The research is
based on volunteerism. Four different scenario questions revealing the
dimensions of patience value were prepared. The thematic analysis of the data
was carried out by content analysis. The data were collected and mapped under
themes and sub-themes. In the research, computer-aided qualitative data
analysis programme Nvivo 14 was used in the audio transcription and analysis of
qualitative data.