Bilgi Yönetimi, Örgütsel Öğrenme ve Motivasyon Araçları ile Duygusal Bağlılık ve Örgütsel Performans Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Creative Commons License

Albayrak A. S., Kazancı Başaran Z.

İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.16, sa.3, ss.1462-1485, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 16 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.20491/isarder.2024.1867
  • Dergi Adı: İşletme Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1462-1485
  • Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç – Araştırmanın amacı banka çalışanlarının bilgi yönetimi, örgütsel öğrenme ve motivasyon araçlarına yönelik tutum faktörlerinin duygusal bağlılık ve örgütsel performans üzerindeki ilişkilerini modellemek ve test etmektir.

Yöntem – Bu çalışmanın araştırma hipotezleri yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Çalışmada olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ve veri toplama araçlarından anket kullanılmıştır. Araştırma verileri olasılıklı olmayan kolayda örneklem yöntemiyle DOKA bölgesindeki banka çalışanları arasından seçilen 570 katılımcıdan elde edilmiştir.

Bulgular – Araştırma sonuçları paylaşılan vizyon, bilginin üretimi ve paylaşımı, vizyon ilham sağlama, içsel motivasyon faktörlerinin hem duygusal bağlılık hem de örgütsel performans arasında %5 anlamlılık düzeyinde önemli ilişkilerinin var olduğunu göstermektedir. Ayrıca örgütsel öğrenmeye bağlılık, dışsal motivasyon faktörlerinin %5 anlamlılık düzeyinde doğrudan sadece duygusal bağlılıkla ilişkili olduğunu tespit edilmiştir. Diğer taraftan paylaşılan vizyon ve içsel motivasyon faktörlerinin duygusal bağlılık faktörü üzerinden örgütsel performans faktörü üzerine anlamlı dolaylı etkileri saptanmıştır.

Tartışma – Bu çalışmanın bulguları ile alandaki çalışmaların bulguları genel olarak kuramdaki hipotezlerle örtüşmektedir. Modeldeki etkiler dikkate alındığında Motivasyon Araçları (IMDM ve VIS), Paylaşılan Vizyon (PV), Örgütsel Öğrenmeye Bağlılık (OB) ve Bilginini Üretilmesi ve Paylaşılması (BUP) örtük değişkenlerinin anlamlı; Açık Fikirlilik (AF), Bilginin Elde Edilmesi (BE) ve Bilginin Depolanması (BD) örtük değişkenlerinin ise anlamsız bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.

Purpose – The aim of the study is to model and test the relationships between bank employees' knowledge management, organizational learning and motivation tools attitude factors on emotional commitment and organizational performance.

Design/Methodology/Approach – The research hypotheses of this study were tested through structural equation modeling. In the study, convenience sampling method, one of the non-probability sampling methods, and survey, one of the data collection tools, were used. Research data was obtained from 570 participants selected among bank employees in the DOKA region by non-probability convenience sampling method.

Findings – The research results show that shared vision, production and sharing of knowledge, providing vision inspiration, and intrinsic motivation factors have significant relationships between both emotional commitment and organizational performance at a 5% significance level. In addition, it was determined that commitment to organizational learning and extrinsic motivation factors were directly related only to emotional commitment at the 5% significance level. On the other hand, significant indirect effects of shared vision and intrinsic motivation factors on the organizational performance factor were determined through the emotional commitment factor.

Discussion – The findings of this study and the findings of studies in the field generally coincide with the hypotheses in the theory. Considering the effects in the model, the latent variables of Motivation Tools (IMDM and VIS), Shared Vision (PV), Commitment to Organizational Learning (OB) and Knowledge Production and Sharing (BUP) are significant; It was observed that the latent variables of Open Mindedness (AF), Acquisition of Information (BE) and Storage of Information (BD) had an insignificant effect.