İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.16, sa.3, ss.1462-1485, 2024 (Hakemli Dergi)
Amaç – Araştırmanın amacı banka çalışanlarının bilgi yönetimi, örgütsel
öğrenme ve motivasyon araçlarına yönelik tutum faktörlerinin duygusal bağlılık
ve örgütsel performans üzerindeki ilişkilerini modellemek ve test etmektir.
Yöntem – Bu çalışmanın araştırma hipotezleri yapısal eşitlik modellemesi
ile test edilmiştir. Çalışmada olasılıklı olmayan örnekleme yöntemlerinden
kolayda örnekleme yöntemi ve veri toplama araçlarından anket kullanılmıştır.
Araştırma verileri olasılıklı olmayan kolayda örneklem yöntemiyle DOKA
bölgesindeki banka çalışanları arasından seçilen 570 katılımcıdan elde
edilmiştir.
Bulgular
– Araştırma sonuçları paylaşılan vizyon,
bilginin üretimi ve paylaşımı, vizyon ilham sağlama, içsel motivasyon
faktörlerinin hem duygusal bağlılık hem de örgütsel performans arasında %5
anlamlılık düzeyinde önemli ilişkilerinin var olduğunu göstermektedir. Ayrıca
örgütsel öğrenmeye bağlılık, dışsal motivasyon faktörlerinin %5 anlamlılık
düzeyinde doğrudan sadece duygusal bağlılıkla ilişkili olduğunu tespit edilmiştir.
Diğer taraftan paylaşılan vizyon ve içsel motivasyon faktörlerinin duygusal
bağlılık faktörü üzerinden örgütsel performans faktörü üzerine anlamlı dolaylı
etkileri saptanmıştır.
Tartışma – Bu çalışmanın bulguları ile alandaki çalışmaların bulguları genel
olarak kuramdaki hipotezlerle örtüşmektedir. Modeldeki etkiler dikkate
alındığında Motivasyon Araçları (IM, DM ve VIS),
Paylaşılan Vizyon (PV), Örgütsel
Öğrenmeye Bağlılık (OB) ve Bilginini
Üretilmesi ve Paylaşılması (BUP) örtük
değişkenlerinin anlamlı; Açık Fikirlilik (AF),
Bilginin Elde Edilmesi (BE) ve Bilginin
Depolanması (BD) örtük değişkenlerinin
ise anlamsız bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.
Purpose – The aim of the
study is to model and test the relationships between bank employees' knowledge
management, organizational learning and motivation tools attitude factors on
emotional commitment and organizational performance.
Design/Methodology/Approach
– The research
hypotheses of this study were tested through structural equation modeling. In
the study, convenience sampling method, one of the non-probability sampling
methods, and survey, one of the data collection tools, were used. Research data
was obtained from 570 participants selected among bank employees in the DOKA
region by non-probability convenience sampling method.
Findings – The research
results show that shared vision, production and sharing of knowledge, providing
vision inspiration, and intrinsic motivation factors have significant
relationships between both emotional commitment and organizational performance
at a 5% significance level. In addition, it was determined that commitment to
organizational learning and extrinsic motivation factors were directly related
only to emotional commitment at the 5% significance level. On the other hand,
significant indirect effects of shared vision and intrinsic motivation factors
on the organizational performance factor were determined through the emotional
commitment factor.
Discussion – The findings of this study and the findings of studies in the
field generally coincide with the hypotheses in the theory. Considering the
effects in the model, the latent variables of Motivation Tools (IM, DM and VIS),
Shared Vision (PV), Commitment to Organizational Learning (OB)
and Knowledge Production and Sharing (BUP) are significant; It was
observed that the latent variables of Open Mindedness (AF), Acquisition
of Information (BE) and Storage of Information (BD) had an insignificant
effect.